Sjoemelt Bestuur Regio Utrecht met kwaliteitseisen openbaar vervoer?
Sjoemelt Bestuur Regio Utrecht met kwaliteitseisen openbaar vervoer?
SP-gemeenteraadslid Paulus Jansen heeft opheldering gevraagd bij het bestuur regio Utrecht over de lopende onderhandelingen over een nieuwe concessie voor het openbaar vervoer in de stad Utrecht en enkele randgemeenten, uitgevoerd door het GVU.
De concessie, waarin de kwaliteit en de omvang van de dienstverlening worden vastgelegd, moet ingaan per 1 januari 2006, maar is nog steeds niet rond. De SP is getipt dat het BRU overweegt om de kwaliteitseis voor het maximaal aantal uit te vallen bussen te versoepelen, waardoor twee keer zoveel bussen mogen uitvallen.
De SP wil ook weten wat het BRU doet aan controle op de naleving van de vergunningvoorwaarden. Het werkelijk aantal uitgevallen ritten zou nog veel hoger zijn dan de norm.
Schriftelijke vragen aan dagelijks bestuur regio Utrecht
Volgens onze informatie wordt er op dit moment onderhandeld tussen het BRU en het GVU over een nieuwe concessie voor het stadsvervoer in de gemeente Utrecht (met enkele uitlopers over de gemeentegrens) met ingang van 1 januari 2006.
Het verstrekken van een concessie voor het openbaar vervoer in de regio is een bevoegdheid van het DB-BRU. Tijdens een twee vergaderingen van het AB-BRU (17 maart 2004 en 30 juni 2004) is uitgesproken dat het AB beter geïnformeerd wil worden over de concessieverlening. Naar aanleiding daarvan heeft het DB op 14 juni 2004 en 27 oktober 2004 notities aan het AB gestuurd. Sindsdien heeft het AB voor zover mij bekend geen informatie over dit onderwerp meer ontvangen.
Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:
1.
Klopt het dat minder dan twee maanden voor de ingangsdatum het contract nog niet rond is? Zo ja, wat is hiervoor de verklaring?
2.
Kunt u aangeven welke kwaliteitseisen in de nieuwe concessie gewijzigd worden ten opzichte van de aflopende concessie?
Klopt het dat de eis voor het maximaal aantal uitgevallen bussen verruimd wordt van 0,5% naar 1% (dus een verdubbeling van het aantal bussen dat mag uitvallen)?
Zo ja, wat is uw motivatie voor deze verslechtering?
3.
Is er door de erkende consumentenorganisatie een advies gegeven over de nieuwe concessie (zie notitie 14 juni 2004)? Zo ja, kunnen wij hiervan een afschrift ontvangen?
4.
Zijn de gemeentebesturen betrokken bij de nieuwe concessie (zie notitie 14 juni 2004)? Zo ja, op welke wijze?
5.
Controleert het BRU actief of de concessievoorwaarden worden nageleefd door de vervoerbedrijven in haar werkgebied?
6.
Heeft het DB-BRU een positie in de plannen voor de privatisering van het GVU?
Zo ja, welke?