SP en Groenlinks betwijfelen draagvlak sloopplannen het Kleine Wijk Ondiep

6 november 2005

SP en Groenlinks betwijfelen draagvlak sloopplannen het Kleine Wijk Ondiep

De fracties van SP en GroenLinks in de Utrechtse gemeenteraad betwijfelen of het draagvlak voor de sloop van het Kleine Wijk in Ondiep zo groot is als wethouder Van Kleef (PvdA) doet voorkomen. Uit gesprekken met een aantal bewoners van het rond 1920 gebouwde complex (180 woningen) blijkt dat veel mensen zich onder druk gezet voelen door eigenaar Mitros. Die heeft aangekondigd dat de bewoners binnenkort hun stadsvernieuwingsurgentie zullen ontvangen en dat eind dit jaar de sloop start.
Dat is volkomen in strijd met de afspraken met de gemeente over sloop bij stadsvernieuwing. Juist naar aanleiding van eerdere sloopprojecten, waarna terreinen jarenlang braak lagen, heeft de gemeenteraad besloten dat er voortaan pas gesloopt mag worden als de vergunning voor de nieuwbouw rond zijn en bij koopwoningen het merendeel verkocht is. Het lijkt er dan ook op dat Mitros hoog spel speelt om het verzet van de bewoners te breken.

schriftelijke vragen:

Geacht College,

Tijdens de begrotingsbehandeling door de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling van 25 oktober jl. deelde de wethouder wonen mee dat het draagvlakonderzoek voor het Kleine Wijk heeft uitgewezen dat een meerderheid van de bewoners akkoord gaat met sloop.
Volgens onze informatie heeft eigenaar Mitros bewoners laten weten dat binnenkort de stadsvernieuwingsurgenties worden uitgegeven en dat het streven is om eind dit jaar met de sloop te starten.

De fracties van SP en GroenLinks hebben uit contacten met bewoners van het Kleine Wijk de indruk dat het draagvlak voor sloop minder groot is dan het College veronderstelt. Bovendien verbazen de fracties van SP en GroenLinks zich over de uitspraken van Mitros over de planning, in het licht van de afspraken die het College met de gemeenteraad gemaakt heeft over de planning bij sloopprojecten, waarbij het uitgangspunt is dat pas gesloopt wordt wanneer er sprake is van: afgeronde RO-procedure, goedgekeurd bouwplan en –ingeval een deel van de nieuwbouw uit koopwoningen bestaat- een zodanig percentage verkocht dat de ontwikkelaar niet om deze reden de bouw kan uitstellen.

Om deze reden hebben wij de volgende vragen:

1.
Kunt u ons de rapportage over het draagvlakonderzoek ter beschikking stellen?

2.
Is de Nota van Uitgangspunten voor het Kleine Wijk, inclusief een sociaal plan, door het College goedgekeurd? Zo ja: wanneer en kunt u ons deze per omgaande doen toekomen?

3.
Kunt u ons een planning doen toekomen voor de herstructurering van het Kleine Wijk? Hoe verhoudt deze zich tot bovengenoemde uitspraken van Mitros en de afspraken met de Raad inzake de fasering van sloop-nieuwbouwprojecten?

Met vriendelijke groet,

P.F.C. Jansen, fractie SP