Utrechts Archief: nu dicht op zaterdag, straks weer open?

10 november 2005

Utrechts Archief: nu dicht op zaterdag, straks weer open?

Tijdens het slotdebat over de gemeentelijke begroting 2006 heeft de SP gepleit voor behoud van de zaterdagopenstelling van Het Utrechts Archief.
Twee jaar geleden stak de gemeente 18 miljoen in de verbouwing van het voormalig gerechtsgebouw aan de Hamburgerstraat tot dependance, tevens publieksruimte van het archief. Onze archieven moesten immers toegankelijk zijn. Sindsdien is er van dit streven en de voortgang van het rechtbankproject weinig meer vernomen, maar wél wordt nu het mes gezet in de openingstijden.

De SP-fractie heeft destijds gepleit voor het handhaven van het Utrechts Archief op de huidige locatie aan de Utrechtse Numankade, in combinatie met een beperkte verbouwing. Dat is goed voor de kostenbeheersing, voor de bedrijfsvoering, waardoor er voldoende geld over blijft voor de kernactiviteiten waaronder de openstelling voor het publiek.

Burgemeester Brouwer (PvdA), zelf bestuurslid van het Utrechts Archief, antwoordde naar aanleiding van een door de SP ingediende motie dat het archief nu weliswaar op zaterdag dichtgaat, maar in de toekomst na de opening van de dependance aan de Hamburgerstraat de openingstijden juist verlengd worden tot de zaterdag én de zondag. Commentaar SP: "Dat lijkt wel de processie van Echternach: daar zetten ze ook eerst twee stappen naar achteren, voor ze drie stappen voorwaards doen. We zullen de burgemeester na de opening aan deze woorden herinneren."

De motie van de SP werd door de gemeenteraad gesteund door GroenLinks en Christenunie, en daarmee verworpen.