Leden SP Utrecht kiezen speerpunten

22 december 2005

Leden SP Utrecht kiezen speerpunten

De speerpunten voor de verkiezingscampagne van de SP afdeling Utrecht zijn bepaald. De leden hebben zich hierover uitgesproken, en hier is een overduidelijke top drie uit voortgekomen: 'Kappen met geldverslindende prestigeprojecten', 'Lever publieke diensten niet over aan de markt', en 'Wonen is voor iedereen, bouw voor de buurt'. 121 leden hebben schriftelijk hun stem uitgebracht.

Bijna de helft van de leden (57 stemmen) zegt eensgezind 'nee' tegen het miljoenenverslindende Muziekpaleis, het kapitaalslurpende Stadskantoor en weer een peperdure busbaan.

Met een haar verschil (met 56 stemmen) volgt de onvrede over de verkoop van het Utrechtse busbedrijf, de liberalisering in het welzijnswerk en meer van dat soort praktijken.

Maar wie goed kijkt ziet dat de twee speerpunten over sociaal wonen, op plaats drie en vier (met respectievelijk 32 en 31 stemmen), samen meer stemmen kregen dan de bovenste twee speerpunten. Meer bouwen en minder slopen dus. En als de woningcorporaties het niet doen, dan doet de gemeente het zelf maar, met een nieuw gemeentelijk woningbedrijf.

De speerpunten tonen aan dat de SP-fractie goed weet wat er leeft onder de leden. De fractie voert al jaren strijd voor deze punten. Tegelijkertijd is te zien dat na deze drie kwesties vele anderen volgen die niet vergeten mogen worden, zoals de speerpunten 'integratie door participatie' of 'pak de verloedering aan'.

Ieder lid kon speerpunten indienen, wat in totaal 21 keuzemogelijkheden opleverde. Vervolgens werden de leden gevraagd op de drie belangrijkste punten te stemmen. De speerpunten zijn ingediend door leden uit alle gelederen van de partij, van fractievoorzitter Paulus Jansen tot passieve leden.

ยป Alle speerpunten met de naam van de inzender en het aantal stemmen