Is Utrecht nu veilig of niet?

6 januari 2006

Is Utrecht nu veilig of niet?

Het AD/UN schrijft op dezelfde dag 'Daling misdaad zet door', 'Behulpzame straatdief steelt tas gehandicapte' én 'grote zorgen veiligheid Overvecht'. Dat schetst toch een frappant beeld, aldus Freek Bersch

Volgens de cijfers is het aantal misdrijven de afgelopen drie jaar met 21 procent afgenomen, bovendien is afgelopen jaar voor het eerst in drie jaar het aantal geweldsincidenten afgenomen. Maar ja, je hebt leugens, grote leugens en statistieken. Want wat moet je met dat soort gegevens als je ook leest dat in een druk winkelcentrum Overvecht mensen opzij stappen voor een dief die er met de boodschappen vandoor gaat van de gehandicapte man die hij net overeind heeft geholpen.

Maar wat helemaal een andere werkelijkheid is dan die van de onderzoekers, wordt beschreven in het artikel over de criminaliteit en overlast in delen van Overvecht. Dat is over een paar jaar onze eigen Utrechtse banlieu. Tegen de tijd dat het stationsgebied is getransformeerd tot een Manhattan aan de Dom, is Overvecht ons The Bronx aan de Dom geworden.

Het contrast dat door deze berichtgeving wordt afgetekend lijkt op een tweedeling in veiligheid, een tweedeling die sterk overeenkomt met de tweedeling tussen arm en rijk.