Fietsersbond Utrecht: ??SP maakt aantrekkelijke keuzes voor fietser??

21 februari 2006

Fietsersbond Utrecht: ??SP maakt aantrekkelijke keuzes voor fietser??

FietsersbondDe Utrechtse afdeling van de Fietsersbond prijst in haar ledenblad De Doortrapper de opstelling van de SP jegens het fietsbeleid in Utrecht. ?De SP kennen we zowel in haar verkiezingsprogramma als in haar houding in de afgelopen periodes als een raadsfractie die opkwam voor het ongestoord gebruik van de bestaande fietsroutes. Aanpak van overlast van illegaal parkeren op fietspaden, gebrekkig onderhoud en sluipverkeer staan beschreven als speerpunten,? aldus de Fietsersbond.

Maar er zijn ook puntjes van kritiek. Zo vindt de Fietsersbond dat de SP uitermate kritisch geweest is met het geven van geld en ruimte voor nieuwe fietsvoorzieningen. Ook verbaast het de bond dat de SP wel in haar programma aangeeft meer over te hebben voor het meenemen van fietspaden met nieuwe HOV-banen, terwijl de partij het wel nodig vond om het fietspad aan de westzijde van de Talmalaan uit het ontwerp geschrapt moest worden.

De SP bevestigt dat het de afgelopen raadsperiode drie keer tegen een fietsinvestering heeft gestemd. De partij houdt namelijk niet van geldverspilling, ook al is dat geldverspilling voor een nobel doel. Zo stemde de fractie tegen een fietsenstalling voor 400 fietsen in de parkeergarage Lucas Bolwerk. Die zouden vooral gebruikt moeten worden door studenten van de verenigingen ter plekk. Die verenigingen hadden al echter kenbaar gemaakt dat studenten die voorziening nooit zullen gebruiken, wegens de kosten en de sluitingstijd. Kosten van deze voorziening naar schatting twee miljoen euro, kostendekking minder dan 5%.

Dan de Talmalaan. Er komen in het kader van de gebiedsontwikkeling/nieuwbouw fietsroutes aan de oost- en westzijde van de Talmalaan. De SP-fractie heeft, in lijn met de kritiek van de bewoners van het gebied, gepleit om de fietsroute aan de westzijde niet direct langs de straat te leggen. Zo kan wat schaars groen gespaard blijven van een parkje dat toch al minuscule afmetingen heeft. Dat scheelt de fiets ongeveer 50 meter omrijden. Daar staat tegenover dat je nu niet in de stank fietst. De volledige commissie stedelijke ontwikkeling was dat met ons eens. Zou de Fietsersbond hier gewoon de plank misgeslagen hebben?