Menselijke maat op straat en in onderwijs

28 februari 2006

Menselijke maat op straat en in onderwijs

debat bij MVVEAlléén meer blauw op straat lost het gevoel van onveiligheid op straat niet op. Het gaat er ook om wát de politie gaat doen. Michel Eggermont - kandidaatraadslid voor de SP - ziet liever dat de politie zich weer meer in de wijken laat zien. Ook de wijkposten die de afgelopen jaren gesloten zijn, moeten worden heropend.

Hiermee reageerde Michel op een van de stellingen die hij en zijn collega's van de VVD, GroenLinks, PvdA en CDA kregen voorgelegd op het verkiezingsdebat van de Marokkaanse Vereniging voor Eenheid.

Tijdens het levendige debat - zowel achter de discussietafel als in de zaal - kwam ook het onderwijs in de achterstandswijken aan de orde. Op de stelling dat het daar in de praktijk te weinig aandacht krijgt, reageerde Michel instemmend. 'Het Utrechtse college heeft het onderwijs ondergebracht in een aparte stichting en heeft zo haar invloed verloren op het tegengaan van zwarte scholen. De SP wil daarom dat de gemeente juist meer invloed krijgt op het beleid van de scholen. Ook de ouders moeten meer betrokken worden bij de school. We moeten weer kiezen voor de menselijke maat.'