Raadsfracties willen opheldering over opheffen bushaltes Terwijde

24 februari 2006

Raadsfracties willen opheldering over opheffen bushaltes Terwijde

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks, VVD, SP en D66 hebben vandaag gezamelijk schriftelijke vragen gesteld over de opheffing van een aantal bushaltes in de wijk Terwijde (Leidsche Rijn).

Schriftelijke vragen van de heer H. Kampers (GL), mevrouw N.D. van den Broek (VVD), heer P. Jansen (SP) en mevrouw A. van Rooij (D66)

In Ons Leidsche Rijn van deze week wordt gemeld dat Terwijde minder bushaltes krijgt. Tot 20 februari 2006 hadden de inwoners van Terwijde een keus uit drie haltes. Nu is voor het noordelijk deel van Terwijde slechts de halte bij forum Waterwin overgebleven. Voor de bewoners was dit een verrassing omdat zij verwacht hadden een halte te kunnen bereiken via een loop/fietsbrug aan de Kromme Wetering. Dit was tijdens een informatie avond georganiseerd door de gemeente ook zo gecommuniceerd.

Op de internetsite www.utrecht.nl vonden de vier partijen de volgende teksten:

De bereikbaarheid van Leidsche Rijn met de bus wordt steeds beter. Dat moet ook, want er komen steeds meer bewoners en bedrijven in het gebied. Elk jaar breidt het vervoersnetwerk verder uit. Uitgangspunt is dat elke woonwijk en bedrijvenlocatie direct bij oplevering van de eerste woningen of bedrijven per bus bereikbaar is. Soms eerst in de vorm van pendelbusjes, later volgt een volwaardige busdienst. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de aanleg van de vrije busbanen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Leidsche Rijn. Stap voor stap ontstaat een compleet netwerk van verbindingen met vrije busbanen, voldoende haltes en frequent rijdende bussen.

Busvervoer
Het GVU verzorgt een tijdelijke pendeldienst tussen Terwijde NS en Maarssen NS. Zie voor de vertrektijden www.gvu.nl of kijk bij de halte. Vanaf 12 september 2005 wijzigt de situatie. De pendeldienst vervalt en de nieuwe lijn 39 gaat vanaf Utrecht CS via Terwijde en De Wetering-noord en Maarssenbroek-Noord naar station Maarssen rijden. Lijn 39 kruist het spoor via het tunneltje bij de Huppeldijk.

Bovenstaande teksten sluiten wat de vier partijen betreft niet aan bij het terugbrengen van het aantal bushaltes in een wijk in aanbouw. Tot 20 februari 2006 reed de bus via de Jean Gilbertlaan maar omdat deze in 2008 voor een deel autovrij moet worden gemaakt, zou die situatie niet langer kunnen. Wat de vier partijen betreft, handhaven we de oude route en ook het aantal bushaltes van voor 20 februari 2006. Een andere mogelijkheid is het “wensbeeld” zoals omschreven in genoemd artikel van Ons Leidsche Rijn (een fietsbrug met een bushalte op de Kromme Wetering). De vier partijen willen daarom het volgende vragen:

1. Hoe heeft de gemeente Utrecht de toekomstige busroutes in september 2005 aan de inwoners van Terwijde gecommuniceerd?
2. Waarom is besloten om de route op 20 februari 2006 te veranderen?
3. Waarom is het niet langer mogelijk om het “wensbeeld” uit te voeren al is het via de tijdelijke brug?
4. Waarom is het niet mogelijk om anders tot ten minste 2008 de route te handhaven van voor 20 februari 2006?
5. Hoe verhoudt de tekst op de website zich met veranderingen ingevoerd in de route en de haltes van lijn 39?
6. Hoe verhouden de veranderingen in de route zich met de actualisatie van het Masterplan waarin is opgenomen om een fijnmaziger OV netwerk in Leidsche Rijn te realiseren?
7. Past de nieuwe route , vanaf 1 maart 2006, ook binnen de concessievoorwaarden van het BRU t.a.v. ondermeer aanvaardbare loopafstanden voor de bewoners van Terwijde ?