Utrechtse politie maakt brutaal einde aan ludieke NS-actie

10 februari 2006

Utrechtse politie maakt brutaal einde aan ludieke NS-actie

Jongeren van ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, zijn vandaag opgepakt door de Utrechtse politie. Ze voerden actie voor goedkopere treinkaartjes. De reden van de aanhouding is onduidelijk, aangezien ze op het moment van
aanhouding flyers uitdeelden op het Jaarbeursplein.

Voorzitter van de Utrechtse SP-afdeling Freek Bersch: “feitelijk maakten ze simpelweg gebruik van hun vrijheid van meningsuiting in de openbare ruimte.” De politie was een andere mening toegedaan en nam drie van de actievoerders
mee naar bureau Paardenveld. Freek Bersch vindt het optreden van de politie buiten alle proporties. “Hoe halen die agenten het in hun hoofd om dit te doen. Ik vind dit een buitengewoon brutale manier van orde handhaven.”

De actie van de ROOD-jongeren begon op Utrecht Centraal. Omdat er geen vergunning was om daar te staan zijn ze daar op verzoek van de politie weggegaan. Ze gingen naar het Jaarbeursplein, waarvoor geen huisregels gelden zoals op het NS-station. Toch kwamen zes politie-agenten achter ze aan. Wat volgde was een korte en botte woordenwisseling en vervolgens de arrestatie.

In de tussentijd voeren vele jongeren van ROOD in het hele land dezelfde actie. Op andere plekken was de politie de actievoerders goedgezind. ROOD-voorzitter Renske Leijten: “ze waren heel vriendelijk en vonden het een sympathieke actie.”