coalitie-in-wording zwaar verdeeld over 24 oktoberplein

23 maart 2006

coalitie-in-wording zwaar verdeeld over 24 oktoberplein

De vier partijen die onderhandelen over collegevorming -PvdA, GroenLinks, CDA en Christenunie, zijn tot op het bot verdeeld over de bouw van een fly-over over het 24 oktoberplein. Dat bleek tijdens een zeer vermakelijk interpellatiedebat, gehouden op verzoek van de SP.

De fly-over is schakel in een 2x2 strooks autoweg die de A2 straks verbindt met de parkeerplaatsen van de Jaarbeurs en het stationsgebied. Tijdens de vorige raadsperiode is met steun van Leefbaar Utrecht, PvdA, VVD en CDA tot de aanleg besloten, maar de uitvoering moet nog starten. De "highway to downtown Utrecht" zou een enorme aanslag zijn op de leefbaarheid en luchtkwaliteit in het gebied aan de westzijde van het stationsgebied.

SP en GroenLinks hebben in hun verkiezingsprogramma aangegeven dat de fly-over teruggedraaid moet worden en vervangen door een 2 strooks tunnel. Ook de Christenunie, D66 en Burger en Gemeenschap zijn voorstander van dit alternatief, dat veel gemakkelijker in te passen is en een betere balans biedt tussen de verbetering van de bereikbaarheid en de leefbaarheid.

PvdA en CDA houden echter vast aan hun voorkeur voor een fly-over, al valt er volgens PvdA-fractievoorzitter Den Besten over alles te praten. Dat suggereert dat de uitkomst van de onderhandelingen óók kan zijn dat de nieuwe coalitie bij nader inzien kiest voor een tunnelvariant. Om die reden diende SP-woordvoerder Paulus Jansen, mede namens de andere tunnelvoorstanders, een motie in om de procedure voor het afgeven van een bouwvergunning tijdens de collegeonderhandelingen stop te zetten. Zéér tegen het zere been van PvdA en CDA, die bijna de wanhoop nabij waren toen de VVD om tactische redenen de motie dreigde te steunen.

Uiteindelijk haalde de motie het net niet, omdat de VVD overstag ging. Maar de conclusie van het debat is dat de onderhandelingen nu al op scherp staan: worden de bewoners van Transwijk, Kanaleneiland, de Graadt van Roggenweg en Oog in Al door de nieuwe coalitie behoed voor een aanslag op hun gezondheid, of zijn ze slechts wisselgeld aan de onderhandelingstafel?

Over enkele weken zullen we het weten.