gemeenteraad wil hardere afspraak over betaalbare huurwoningen in randgemeenten

23 maart 2006

gemeenteraad wil hardere afspraak over betaalbare huurwoningen in randgemeenten

De hele gemeenteraad behalve de PvdA (tsja ...) heeft tijdens de vergadering van 23 maart uitgesproken dat er binnen zes maanden harde afspraken moeten liggen met de randgemeenten over de bouw van méér betaalbare huurwoningen in de komende vijf jaar. Op initiatief van de SP werd het actieprogramma Wonen 2006 op dit punt aangescherpt.

Al jarenlang bouwen een aantal randgemeenten vooral dure koopwoningen. Daardoor kunnen huishoudens met lagere inkomens slechts terecht in een beperkt aantal wijken, die vooral in de gemeente Utrecht liggen. Er wordt in het Bestuur Regio Utrecht al vier jaar gesproken over een hoger aandeel sociale huur in de rijke randgemeenten. Vorig jaar juni hebben alle gemeenten rond de stad Utrecht zelfs een convenant getekend met minister Dekker en de provincie Utrecht, waarvan een betere spreiding van de sociale woningbouw in de periode 2005-2010 onderdeel uitmaakt. Tot dusver schiet het nog geen meter op met de uitvoering van de mooie voornemens.
Op grond van het SP voorstel moeten alle randgemeenten per jaar aangeven hoeveel sociale huur- en goedkope koopwoningen ze gaan bouwen en waar.