Lenting: viskraam heeft teveel noten op zijn zang

3 maart 2006

Lenting: viskraam heeft teveel noten op zijn zang

De gemeente ziet op dit moment geen mogelijkheid voor de herhuisvesting van de viskiosk van Henk en Jan van Daalen op het Vredenburg, die daar weg moet vanwege de aanleg van het muziekpaleis en bijbehorende parkeergarage. Dat blijkt uit de antwoorden van stationswethouder Lenting (LU) op schriftelijke vragen van SP, GL, B&G en Christenunie. Hij vindt dat de gebroeders Van Daalen te veel noten op hun zang hebben: "Het weinig flexibele wensenpakket van Van Daalen biedt weinig ruimte voor wat de gemeente kan bieden."
Reactie Henk van Daalen: "Het enige dat wij vragen is een verkooppunt dat in de buurt ligt van onze huidige kiosk. Het is onzin dat we niet van Corio willen huren."

Uit de antwoorden blijkt dat ook de tijdelijke locatie van de markt, in tegenstelling tot eerdere beloften, nog steeds niet rond is. De Mariaplaats die in beeld is als vervangende locatie heeft grote nadelen voor de marktkooplui. De SP pleit op voorstel van een aantal markthandelaren voor een tijdelijke zaterdagmarkt op de Jacobstraat tussen Vredenburg en de uitgang parkeergarage La Vie. De stadsbussen zouden dan omgeleid moeten worden via de singel, maar de markt blijft vlakbij de huidige locatie, middenin het winkelgebied.
De SP wil na de verkiezingen de herhuisvesting van de markt, de kiosk en de poffertjeskraam inbrengen bij de onderhandelingen over het collegeprogramma.

Vragen van de heren P.F.C. Jansen, R.J.F. Giesberts, W. Rietkerk, en drs. R. Vriezen, binnengekomen op 19 januari 2006, met de bijbehorende antwoorden

Al weer bijna anderhalf jaar geleden berichtte het Utrechts Nieuwsblad over de viskiosk van de firma Van Daalen op het Vredenburg, die weg moet wegens de plannen voor het stationsgebied . De firma Van Daalen huurt al 25 jaar de kiosk van de gemeente, daarvoor stonden ze op de markt.
Bij de behandeling van de Actualisatie Masterplan Stationsgebied 2004 (Jaargang 2004, nr. 190) verklaarde de wethouder stationsgebied, naar aanleiding van een door GroenLinks ingediende motie: “Wij voeren de gesprekken altijd via twee lijnen, aan de ene kant door opzegging van de huur of onteigening en aan de andere kant door er minnelijk uit te komen. Ik kan de raad zeggen dat wij er gelukkig in 80% tot 90% van de gevallen minnelijk uitkomen. Dit is ook mijn grote inzet ten aanzien van de viskraam van Van Daalen.”

De SP-fractie heeft de beschikking gekregen over de correspondentie van de firma Van Daalen met de gemeente Utrecht. Hieruit blijkt dat de gemeente inmiddels toe is aan de vierde contactpersoon in drie jaar tijd, maar dat er nog geen enkel reëel perspectief is op een nieuwe locatie voor de viskraam.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

antwoord:
Uiteraard is het college zich bewust van de gevolgen die de ontwikkeling van het Stationsgebied heeft voor de reeds aanwezige ondernemers. Zij ontlenen hun bestaanszekerheid aan de huidige lokatie en het college neemt hun belangen dan ook met grote zorgvuldigheid mee in de afwegingen.

1.Welke concrete alternatieven heeft de gemeente Utrecht sinds september 2004 aan de firma Van Daalen aangeboden?
In overleg tussen de firma Van Daalen en de gemeentelijke projectleider, in juli en oktober 2005, zijn alternatieven voor huisvesting van de firma Van Daalen besproken. De gebroeders Van Daalen hebben hun voorkeur aangegeven voor een niet-mobiele, maar wel verplaatsbare kraam op het Vredenburgplein. Zij willen ter plaatse kunnen beschikken over een koeling en een ruimte voor het voorbereiden/verwerken van de vis. Een dergelijke huisvesting is wat betreft de gemeente niet mogelijk in verband met het raadsbesluit van december 2004, waarin is vastgelegd dat het Vredenburgplein een obstakelvrij plein wordt. Een mobiele verkoopwagen of verkoop op de markt is voor de heren van Daalen geen optie.
De heren Van Daalen hebben in juli 2005 aangegeven dat ze eventueel ruimte zouden willen huren in het toekomstige winkelpand “Noordblok” van Corio, maar dan alleen op de zuidoost-hoek van het pand.
Inmiddels hebben de heren Van Daalen de gemeente laten weten dat zij geen ruimte in de toekomstige bebouwing van Corio willen huren.

2. Welke oplossing streeft de gemeente momenteel na met betrekking tot de toekomst van de viskraam en hoe wordt daar aan gewerkt?
Zoals onder 1. toegelicht zien wij op dit moment binnen de gemeentelijke mogelijkheden geen oplossingen voor alternatieve huisvesting van de firma Van Daalen. Het weinig flexibele wensenpakket van Van Daalen biedt weinig ruimte voor wat de gemeente kan bieden. De gemeente beschikt niet over vastgoedposities die geschikt zijn om de firma Van Daalen te huisvesten. Het 5-jaarlijkse huurcontract van Van Dalen is m.i.v. 2001 omgezet naar een jaarcontract, waarvan de huurprijs sinds die tijd niet meer op marktwaarde wordt gebracht, maar slechts wordt geïndexeerd. De gemeente zal de huur van de kiosk per 1 januari 2008, of zoveel later als de bouwwerkzaamheden dat toestaan, beëindigen. Het huurcontract kan per jaar opgezegd kan worden.

3. Wat is de stand van zaken bij de aanbieding van alternatieve locaties aan de marktkooplui, de overige huurders van paviljoens op het Vredenburg en de poffertjeskraam?
Tijdelijke vestiging warenmarkt
Tot oktober 2005 ging de gemeente ervan uit dat de warenmarkt voor het grootste deel op het Vredenburgplein kon blijven. Een klein gedeelte zou in de directe omgeving een plek moeten krijgen. Bij verdere uitwerking van de plannen bleek echter dat de bestaande parkeergarage om constructieve redenen waarschijnlijk niet gehandhaafd kan blijven. Hierdoor werd sloop van de huidige parkeergarage de meest waarschijnlijke optie. Het gevolg hiervan is dat het Vredenburg enige jaren niet beschikbaar is voor de warenmarkt (ongeveer tussen 2008 t/m 2010). Vertegenwoordigers van de marktkooplieden gaven aan niet blij te zijn met verplaatsing, maar waren bereid in een gezamenlijke werkgroep over alternatieven na te denken. Na overleg met hun achterban spraken vertegenwoordigers van de markt zich uit voor een tijdelijke locatie op de Mariaplaats. Er is een quick scan uitgevoerd naar de vraag of de markt hier tijdelijk gevestigd zou kunnen worden. Conclusie is dat vanwege beperkte ruimte en bereikbaarheidseisen (hulpdiensten e.d.).de markt niet in zijn geheel op de Mariaplaats past.
Door de werkgroep is vervolgens besloten een tiental mogelijke locaties te onderzoeken op geschiktheid als tijdelijke locatie. Om snel een gedegen onderzoek uit te kunnen voeren heeft de POS extra capaciteit (een projectmanager) hiervoor ingezet. Wellicht dat een combinatie met de toeleidende routes vanaf Albert Heijn naar de Mariaplaats mogelijkheden biedt.
Overige huurders Kiosk.
In aanvulling op de beantwoording van de vragen 1 en 2 zal de twee andere ondernemers voor 1 januari 2007 de huur worden opgezegd. Deze ondernemers moeten de verkoopruimtes in de kiosk op 1 januari 2008 ontruimd hebben. Deze ondernemers zijn bij de afsluiting van het huurcontract over de voorgenomen verwijdering van de Kiosk geïnformeerd
Poffertjeskraam “Victor Consael”.
Met de eigenaars van de poffertjeskraam wordt overlegd over verplaatsing van de onderneming. Het Leidsche Rijnpark lijkt als definitieve lokatie een kansrijke optie. In goed overleg met de eigenaren en met betrokkenheid van de wethouder Stationsgebied/ Leidsche Rijn, wordt momenteel over de voorwaarden waaronder deze verplaatsing zal plaatsvinden (om te komen tot succesvolle bedrijfsvoering) gesproken..