PvdA kiest voor veilige midden

21 maart 2006

PvdA kiest voor veilige midden

De PvdA gaat in Utrecht voor een college met GroenLinks, CDA en Christenunie. Dat heeft de nieuwe fractie maandagavond laat besloten.

SP-lijsttrekker Paulus Jansen vindt het jammer dat de PvdA de roep van de kiezer om een progressief gemeentebestuur niet op waarde geschat heeft: “PvdA, GroenLinks en SP hebben samen 60% van de zetels gehaald, ruim voldoende voor een stabiel programmacollege. Zo’n college zou een échte koerswijziging hebben kunnen inzetten, terwijl nu hooguit een accent verschoven wordt.”

Het lijkt erop dat vooral de sociaal-economische ideeën van de SP de PvdA afgeschrikt hebben. De SP is er voorstander van om de Utrechtse economie minder afhankelijk te maken van de commerciële dienstverlening en méér in te zetten op moderne industrie en MKB. Dat is goed voor de lokale werkgelegenheid, terwijl de commerciële dienstverlening vooral gebruik maakt van pendelaars. Het extra aanjagen van de kantoorontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat inmiddels dagelijks 112.000 inkomende pendelaars naar Utrecht reizen, met als belangrijkste effecten: een enorme druk op het wegennet in en rond de stad en een ernstig overspannen woningmarkt.
Jansen vindt het opmerkelijk dat de PvdA dit punt gebruikt om te kiezen voor het CDA: “In het PvdA verkiezingsprogramma staat óók dat er meer aandacht nodig is voor industrie en MKB en dat er meer banen gecreëerd moeten worden op MBO-niveau en lager.”

De SP-zal nu met vijf raadsleden versterkt de oppositie in gaan, iets waarop Jansen zich nu al verheugt: “De SP heeft in het verleden aangetoond dat we echte volksvertegenwoordigers leveren, die een goede koppeling kunnen leggen tussen de gemeenteraad en de mensen op straat. Daar gaan we de komende jaren keihard mee door!”