SP:jongerencentrum Galecop moet open blijven

30 maart 2006

SP:jongerencentrum Galecop moet open blijven

Het is onverantwoord om jongerencentrum Galecop in Kanaleneiland-Zuid te sluiten na de oplevering van de forumschool Hart van Noord in oktober 2006. Dat concludeert de SP na een werkbezoek van de gemeenteraad aan de wijk op 29 maart.

Paulus JansenKanaleneiland is een van de kinderrijkste wijken van Utrecht, het aantal overdekte voorzieningen voor kinderen en jongeren is nu al een knelpunten. Daardoor hangen veel jongeren rond op straat, wat voor overlast zorgt. De politie treedt hier de laatste tijd harder tegen op. "Maar dan moet je er ook voor zorgen dat die jongeren ergens terecht kunnen", vindt SP-fractievoorzitter Paulus Jansen. "Je kan op vijf vingers natellen dat juist de groep tussen 12 en 18 nauwelijks aan bod zal komen in de ruimten van wijkwelzijnsorganisatie Doenja in de forumschool Hart van Noord. Daarom moet Galecop gewoon open blijven en intensiever benut worden voor de groepen die nu op straat rondhangen."
De SP zal het knelpunt op korte aan de orde stellen in de gemeenteraad.