Succes bewoners/SP: gemeente werkt niet mee aan parkeerplan Boex Frans Lunetten

3 maart 2006

Succes bewoners/SP: gemeente werkt niet mee aan parkeerplan Boex Frans Lunetten

De bewoners en omwonenden van complex Frans Lunetten van Bo-ex, die bezwaar hadden tegen het peperdure parkeerplan van deze corporatie, kunnen opgelucht adem halen. De gemeente Utrecht zal niet meewerken aan het plan. Omdat Bo-ex voor de aanleg van parkeergarages grond van de gemeente Utrecht nodig had kan het plan daarom niet doorgaan.
complex Frans Lunetten Bo-ex
De bespreking van het bouwplan vond plaats op verzoek van de SP, die een half jaar geleden een draagvlakonderzoek uitvoerde in de buurt.

In eerste instantie leek het bouwplan in oktober 2005 al van de baan. Toen antwoordden B&W alleen te willen meewerken aan een plan waarvoor voldoende draagvlak bestaat. Maar in december diende Bo-ex alsnog een bouwaanvraag in. Daarvan is nu vast komen te staan dat die kansloos is.
De SP heeft overigens enkele suggesties gedaan voor een kleinschaligere en goedkopere aanpak van het parkeren, waarbij er -afhankelijk van de behoefte bij de huurders- een aantal garageboxen wordt aangelegd onder de galerijen. Probleem in de huidige situatie is dat de auto's weliswaar droog staan, maar dat er ook weinig sociale controle is, waardoor er regelmatig vernielingen en inbraken plaats vinden.
complex Frans Lunetten Bo-ex verdieping