Uitslagen per kandidaat: LU weggevaagd, Henk Westbroek verkozen

8 maart 2006

Uitslagen per kandidaat: LU weggevaagd, Henk Westbroek verkozen

Bij verkiezingen kan je, als je laag op een lijst staat, toch met voorkeurstemmen verkozen worden. Voor deze gemeenteraadsverkiezingen in Utrecht moest je dan minstens 675 stemmen halen (25% van de kiesdeler van 2.700). Dat is vijf kandidaten gelukt. Meest opmerkelijke “gelukkige” is lijstduwer Henk Westbroek van Leefbaar Utrecht. Hij had vooraf al aangegeven niet beschikbaar te zijn indien hij gekozen zou worden.

Waarschijnlijk zal zijn plaats worden ingenomen door de huidige fractievoorzitter Vincent Oldenborg, die zelf slechts 268 stemmen haalde. Ook Mieke Peetoom is met voorkeursstemmen gekozen, zodat Leefbaar Utrecht toch nog één klassement gewonnen heeft: tweederde van hun kandidaten zijn rechtstreeks gekozen.
Bij de PvdA haalden twee niet-verkiesbare kandidaten de voorkeursdrempel: wethouder Hans Spekman, die naar Den Haag vertrekt en Ahmed Essoussi. Bij D66 zag Gerda Oskam haar persoonlijke campagne in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern beloond met een voorkeurszetel.

Bij de SP lijst haalden Mary Mossel, eerste vrouw met 3.300 stemmen, en Caroline Sarolea met 731 stemmen de voorkeursdrempel.
Omdat zij in de top-5 stonden zouden ze toch al verkozen zijn. Een opmerkelijk hoog aantal stemmen (436) werd ook gehaald door Jamila Yahyaoui.

Mary Mossel Caroline Sarolea Jamila Yahyaoui

Bij de SP-lijst werden in totaal 6.300 stemmen uitgebracht op een andere kandidaat dan de lijsttrekker (45%).

De volledige uitslag per kandidaat kunt uw downloaden vanaf www.utrecht.nl