Utrecht linksaf?

10 maart 2006

Utrecht linksaf?

De PvdA weet het nog niet. Maar de VVD wel. Lijsttrekker Halbe Zijlstra: "Laat de linkse drie het initiatief nemen." Dat zei hij tijdens de openbare start van de onderhandelingen, gisteren in het stadhuis. "Als de linkse partijen er niet uitkomen, kom dan naar de VVD, maar dat heeft dan wel zijn prijs."

GroenLinks wil dolgraag een links college, maar maakt daar geen principieel punt van. Marry Mos: "Een links collegeprogramma zorgt voor integraal beleid op alle terreinen. Maar besturen met andere partijen is voor ons ook bespreekbaar."
Voor Alice van Rooy, D66-lijsttrekker, heeft collegevorming "lage prioriteit". Vincent Oldenborg van Leefbaar Utrecht kiest voor de oppositie. Alleen Harm Janssen van het CDA gaat mee met de PvdA door niet op voorhand naar links te kijken.
De SP gaat voor een links college. De overeenkomsten tussen de programma's van GroenLinks, PvdA en SP zijn groot. Sterker nog, zonder GroenLinks en de SP wordt het niks met de goede bedoelingen van de PvdA.

» Lees ook de bijdrage van SP-lijsttrekker Paulus Jansen

Zie ook Nieuwe raad Utrecht wil links college op Nu.nl en Raad Utrecht wil college PvdA, GL, SP op RTV Utrecht.