Utrechtse SP-stemmers bedankt!

8 maart 2006

Utrechtse SP-stemmers bedankt!

Een fantastische uitslag die recht doet aan onze prestaties van de afgelopen vijf jaar, binnen en buiten de raad. Een beloning voor de honderden vrijwilligers die zich de afgelopen weken voor de SP-campagne ingezet hebben. En een grote stap vooruit richting een links programmacollege. Dat zijn de eerste conclusies die we kunnen trekken na het vieren van de overwinning die ons vijf zetels opleverde.

De Partij van de Arbeid heeft een monsterzege behaald, die de winst van Leefbaar Utrecht vijf jaar geleden nog overtreft. En Groen Links heeft zijn zetels knap vast weten te houden, waardoor PvdA-GroenLinks-SP samen op 27 zetels zijn uitgekomen, een riante meerderheid in de Utrechtse raad.

Het ligt dus wat ons betreft voor de hand dat bij de komende collegeonderhandelingen deze optie als eerste onderzocht wordt. De SP zal hier graag aan meewerken, al doen we dat natuurlijk niet ten koste van alles. Zo’n links college zal tot een duidelijke koerswijziging moeten leiden. Belangrijke thema’s zijn wat ons betreft: investeren in de wijken in plaats van in prestigeprojecten, werken aan ongedeelde wijken en integratie, een economisch beleid waar de héle bevolking van profiteert, het aanpakken van onze eigen gemeentelijke bureaucratie, een ander verkeersbeleid.

Als grootste partij is de PvdA nu aan zet. Bij het lijsttrekkersdebat na afloop van de einduitslag hield PvdA-lijsttrekker Rinda den Besten haar kruit nog droog. De PvdA sluit ook andere combinaties, bijvoorbeeld PvdA-GroenLinks-CDA, niet uit. De optie PvdA-Leefbaar Utrecht, die de laatste weken in beeld was, is door het wegvagen van de Utrechtse lokalo’s in ieder geval van de baan. Als eerste stap komt er een openbaar debat waar alle partijen kunnen aangeven welke conclusies zij verbinden aan deze uitslag.

De komende weken zullen we zien of Utrecht voor het eerst in haar historie een links programmacollege krijgt. Maar of dat nu wel of niet gebeurt, we hebben een enorme stap vooruit gezet als factor van betekenis in de Utrechtse politiek. Laten we vooral ook buiten de raad aan de weg blijven timmeren,

Ik wil Karst Boers, die zich de afgelopen jaren ondanks zijn slechte gezondheid fantastisch heeft ingezet voor de SP, van harte bedanken voor zijn werk. Mary Mossel en ik krijgen gezelschap van Tim Schipper, Marcel van den Tooren en Caroline Sarolea. Wij rekenen ook de komende vier jaar op de steun van onze 1.400 Utrechtse leden en 13.229 SP-stemmers, die de ogen en oren van de SP in de stad zijn.

Utrechtse SP-stemmers, bedankt!

Paulus Jansen, lijsttrekker.

Compleet overzicht van de uitslag