Brouwer neemt initiatief 'Geen Verkoop Utrechtse bus' in ontvangst

Brouwer neemt initiatief 'Geen Verkoop Utrechtse bus' in ontvangst

Geen Verkoop Utrechtse Bus
Michel overhandigt de 2851 handtekeningen aan burgemeester Brouwer

Dankzij het harde werk van de mensen achter ?Geen Verkoop Utrechtse bus? heeft burgemeester Brouwer donderdagavond 27 april het burgerinitiatief tegen de verkoop van ons busbedrijf in ontvangst genomen. Michel Eggermont - bestuurslid van de SP Utrecht en mede-initiatiefnemer - reikte haar het pakket aan met daarin de 2851 verzamelde handtekeningen.

In zijn begeleidende speech benadrukte Michel dat je alleen goed openbaar vervoer kan hebben als je de democratische controle goed geregeld hebt. Daarom is het ook van belang dat de GVU in handen van de stad blijft. Tot nu toe zijn de grote steden de gevolgen van aanbesteding en privatisering bespaard gebleven. Of dit gebeurt is een vrije keuze van de gemeente. Michel: "Niemand dwingt de gemeente. Ook het kandidaatsraadslid voor het CDA, mevrouw Peijs, dwingt de gemeente niet. Het enige wat nodig is, is politieke wil. Politieke wil om de democratische controle over het GVU weer te nemen en zo de kwaliteit te verbeteren."

Als de voorzitter van de raad (mevrouw Brouwer) heeft vastgesteld dat het burgerinitiatief aan de procedures voldoet, zal de gemeenteraad op de volgende raadsvergadering van donderdag 1 juni besluiten of ze het in behandeling zal nemen.

2851 handtekeningen verzameld

Michels speech kan je hier downloaden (Word-bestand).
Klik hier voor de standpunten van de SP over verkeer en het GVU.
Zie ook de website Geen Verkoop Utrechtse bus.
Klik hier voor het artikel over het initiatief in het Stadsblad en hier voor het artikel in Ons Utrecht.