GroenLinks en Christenunie besturen mee: bomen kappen en reclame op het stadhuis

28 april 2006

Meebesturen betekent met de poten in de klei staan en vuile handen maken. Daar weten PvdA en CDA, sinds jaar en dag aan de macht in Utrecht, alles van. Maar weinigen zullen verwacht hebben dat de Utrechtse gemeenteraadsfracties van GroenLinks en Christenunie al vóór de installatie van het nieuwe college twee keer een 180 graden draai zouden maken.....

De sterke staaltjes van voortschrijdend inzicht kwamen aan het licht via twee moties van SP en VVD, die werden ingediend bij de algemene beschouwingen over het collegeprogramma op 27 april.
.
SP-fractievoorzitter Paulus Jansen dienden een motie "Kappen met te voreg kappen II" in, die precies hetzelfde vroeg als een motie die vijf maanden gesteund werd door de voltallige oppositie, inclusief GroenLinks en Christenunie: de gemeente Utrecht mag geen bomen kappen voor bouwprojecten voordat alle benodigde vergunningen onherroepelijk geworden zijn.
Aanleiding was destijds de gang van zaken rond de verbreding van de Europalaan, Overste Den Oudenweg en de aanleg van de parkeergarage onder het Lucas Bolwerk. In alle gevallen ging de gemeente aan de slag terwijl nog beroepszaken tegen bouwprocedures liepen. Sterker nog: bij de Europalaan bleken zelfs al bomen gekapt zonder dat de benodigde velvergunning verleend was.
De PvdA steunde destijds de SP-motie niet, maar maakte in de verkiezingstijd wel veel ketelmuziek over de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in de stad. Daarom wilde de SP de nieuwe coalitie de kans geven om een koerswijziging in te zetten. Niets minder bleek waar. Na 20 minuten koortsachtig achterkamertjesoverleg bleken juist GroenLinks en Christenunie overstag gegaan te zijn: zij steunden nu een schaamlapmotie van de PvdA, die de kap van woningen mogelijk maakt op het moment dat vergunningen "bruikbaar" geworden zijn.

Ook VVD-woordvoerder Zijlstra wist met een motie fijntjes duidelijk te maken dat PvdA en CDA in de nieuwe coalitie aan de touwtjes trekken. Hij stelde voor om de voorgevel van het stadhuis te laten schoonmaken en de kosten te dekken door gedurende maximaal een jaar een megasteigerdoek voor de stadhuisgevel te spannen.
GroenLinks en Christenunie waren altijd tegenstander van de toenemende reclameuitingen, met name in de binnenstad.
Op 5 februari 2005 stelde toenmalig fractievoorzitter Robert Giesberts, nu wethouder openbare ruimte, nog mondelinge vragen over een deal van de gemeente met steigerreclamebedrijf Megamedium. Hij zei bij die gelegenheid letterlijk: "Daarmee neemt het aantal reclame-uitingen in de grote steden fors toe. De fractie van GroenLinks is hier niet gelukkig mee en vindt dat het aantal reclame-uitingen in de stad zijn taks heeft bereikt. De hele samenleving is al doortrokken van commercie. Een aantal reclamevrije zones of zichtlijnen zijn zeer waardevol, zeker in een monumentale stad als Utrecht. Het geld wordt vaak als argument gegeven, maar volgens ons wegen de opbrengsten van dergelijke zaken niet op tegen de schade die daarmee wordt berokkend. Geld vormt zeker geen zinnig argument om het ophangen van reclamedoeken goed te praten, in de zin dat daarmee restauraties en dergelijke gefinancierd kunnen worden."

Hopelijk beschikken de kiezers van GroenLinks en de Christenunie over net zo'n flexibele geest als hun vertegenwoordigers in de gemeenteraad. Overigens stemden twee van de acht GroenLinks leden (Pepijn Zwanenberg en Stephanie Bottse) tegen de steigerdoekreclame.