Na Utrecht in Uitvoering: Utrecht voor elkaar!

14 april 2006

Na Utrecht in Uitvoering: Utrecht voor elkaar!

het nieuwe college
Het nieuwe college van PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie

De onderhandelaars van PvdA, GroenLinks, CDA en Christenunie kunnen een zucht van verlichting slaken. Na zestig uur praten hebben ze een collegeakkoord gesloten en de wethoudersposten verdeeld. Met gepast tromgeroffel en onder grote belangstelling werden op goede vrijdag de resultaten uit de doeken gedaan in de raadszaal van het Utrechtse stadhuis.

Volgens formateur Ella Vogelaar was er bij deze collegeonderhandelingen sprake van een wisseling van de wacht: ?Een nieuwe generatie politici heeft het roer overgenomen, met een grote gedrevenheid.? Dat blijkt echter niet uit de voordracht voor de wethouders: bij de PvdA zijn Marka Spit (54, sociale zaken) en Harrie Bosch (52; volkshuisvesting, ruimtelijke ordening) politieke veteranen met beide minstens 16 dienstjaren in de gemeenteraden van Utrecht en Nieuwegein, aangevuld met lijsttrekker Rinda den Besten (32; jeugd, onderwijs, volksgezondheid). Ook GroenLinks levert met Robert Giesberts (39; openbare ruimte, grondbeleid, gemeentelijke organisatie) en Cees van Eijk (47; welzijn, cultuur, integratie) twee ervaren rotten. CDA-wethouder Harm Janssen (32; financiën, stationsgebied, sport, monumenten) zat vanaf 2001 in de Utrechtse raad als fractievoorzitter en volgde in 2005 René Verhulst op als wethouder.

De meest verrassende voordracht komt nog van de zijde van de Christenunie: waar Roel Freeke verwacht werd, komt nieuwkomer Tymon de Weger (50; bereikbaarheid, luchtkwaliteit, milieu, publieksdienstverlening) over uit Enschedé, waar hij afgelopen raadsperiode wethouder sociale zaken was.

Het Collegeprogramma ?Utrecht voor elkaar? is vandaag gepubliceerd. De gemeenteraad zal er in de avondvergadering van 27 april een debat aan wijden.
Tot dat moment wil SP-fractievoorzitter Paulus Jansen nog niet te veel zeggen over de inhoud: ?We gaan de coalitieplannen de komende week eens goed laten bezinken en vergelijken met het collegeprogramma van de vorige periode. Door de verkiezingsuitslag is er nu een ruime linkse meerderheid in Utrecht, dat zou vertaald moeten worden in een duidelijke koerswijziging. Positief is in ieder geval dat het collegeprogramma 17 pagina?s telt, tegenover 41 voor het vorige. Wat ons betreft zou het vaker mogelijk moeten zijn om met wisselende meerderheden besluiten te nemen. Dat zou ook passen in de belofte van coalitiepartijen om dualistischer te gaan opereren.?