Service van de gemeente: 15 weken wachten en nog geen antwoord op je brief

24 april 2006

Service van de gemeente: 15 weken wachten en nog geen antwoord op je brief

De SP dient vandaag, samen met Leefbaar Utrecht en de Christenunie, schriftelijke vragen in bij het nieuwe college, met betrekking tot de voorgenomen vestiging van danscafé ‘Le Noir’, aan de Kromme Nieuwegracht 16-18. Eerste vraag zal zijn waarom de omwonenden bijna 15 weken na dato, nog geen antwoord hebben op hun brief van 11 januari.
Kromme Nieuwegracht 16-18

In het collegeprogramma ‘ Utrecht voor Elkaar’ is één van de speerpunten het instellen van gemeentebrede servicenormen op dit gebied. Een kans derhalve voor het nieuwe college op een goede start. De SP is ook benieuwd naar de mening van de nieuwe bestuursploeg over de vestiging op zich, gezien de eerder ingenomen houding van de fracties van GroenLinks en Christenunie in deze kwestie.

In het monumentale pand aan de Kromme Nieuwegracht moet een danscafé komen dat plaats biedt aan ongeveer 300 bezoekers. Met de op het pand rustende Horeca B en D bestemming, moet de nadruk liggen op de restaurantfunctie. Maar dagelijks zal er door DJ’s muziek gedraaid worden, in het weekend tot 4.00 uur ’s nachts. Er komt een dansvloer van 100 m2. De omwonenden maken zich zorgen over de te verwachten overlast in de buurt. Niet zo vreemd, als je de geschiedenis van dit pand in ogenschouw neemt. In het verleden waren hier de discotheken Cyrano de Bergerac en Chin Chin gevestigd, die voor veel problemen zorgden. De Raad van State heeft zich er in 1998 zelfs mee moeten bemoeien en legde een verbod op voor het ten gehore brengen van muziek. Toenmalig wethouder van Steenhoven (GroenLinks) noemde de lokatie ongeschikt voor een café/discotheek.

In de commissie Stedelijke Ontwikkeling trad mevrouw van Kleef op als coordinerend wethouder in deze kwestie. De aanvankelijke bezwaren van diverse partijen tegen het danscafé verdwenen als sneeuw voor de zon, na de toezegging van de wethouder dat er streng zal worden toegezien op de naleving van de vergunningen. De commissie zal inzage krijgen in de vergunningen. De wethouder gaf op 4 april aan dat er nog geen enkele vergunning was afgegeven. Echter, op 5 januari 2006, werd de Monumentenvergunning reeds verstrekt.

Met name de houding van GroenLinks wekt de verwondering van de SP. In de vorige raadsperiode was de partij verklaard tegenstander van hernieuwde vestiging van belastende horeca op deze plek en heeft de omwonenden zelfs van advies gediend over te nemen stappen om de zaak tegen te houden, volgens de buurtbewoners. Wat is er sindsdien veranderd, behalve het feit dat de partij nu in het college zit?

De SP wil voorkomen dat er opnieuw voldongen feiten worden gecreeerd, zoals het geval was bij de horecavestiging aan de Oosterkade. Bovendien moet de gemeente binnen een normale termijn reageren op vragen van bewoners.

Meer informatie: Tim Schipper 06-20337002

De Vragen:

1. Een van de speerpunten in het collegeprogramma ‘Utrecht voor Elkaar’ is het instellen van gemeentebrede servicenormen. Is het college het met ons eens dat een termijn van ruim 14 weken hierbinnen niet past? Oftewel, Wanneer kan de heer Adema antwoord verwachten op zijn brief van 11 januari?
Graag zien wij uw antwoord aan de heer Adema in afschrift tegemoet, zodat het zo nodig voor nadere bespreking in de commissie aan de orde kan komen. Bent u daartoe bereid?
2. In het oude college trad mevrouw van Kleef op als coördinerend wethouder voor deze kwestie? Zal in het nieuwe college opnieuw sprake zijn van een coördinerend wethouder? Zo ja, wie zal deze rol op zich nemen?
3. Wat is het standpunt van het nieuwe college over de hernieuwde vestiging van voor de omgeving belastende horeca aan de Kromme Nieuwegracht 16-18? Dit mede in relatie tot de eerdere uitspraken hierover van de Raad van State (F03.98.0898) en voormalig wethouder van Steenhoven (DSO 9709743)?
4. Bij een verwachte geluidsbelasting van > 70 dB is de aanwezigheid van een akoestisch rapport voorwaarde voor de afgifte van een bouwvergunning. Volgens onze informatie is het plan een akoestisch onderzoek echter pas tijdens de bouw te doen plaatsvinden. Klopt dit en zo ja, waarom wordt er dan afgeweken van die verplichting?
5. Wethouder van Kleef verklaarde in de commissie Stedelijke Ontwikkeling van 4 april dat er nog geen enkele vergunning is afgegeven. Volgens onze informatie is er reeds op 5 januari 2006 een Moumentenvergunning verstrekt voor Le Noir. Welke informatie is er juist?