SP dringt aan op betere verkeersveiligheid bij tijdelijke afsluiting fiets- en voetpaden

3 april 2006

Naar aanleiding van een noodkreet van de Centrale Medezeggenschapsraad van de Hogeschool Utrecht heeft de SP in schriftelijke vragen aan het Utrechtse gemeentebestuur aangedrongen op het verhogen van de veiligheid voor voetgangers en fietsers bij tijdelijke omleidingen voor bouwprojecten. Op dit moment is De Uithof één grote bouwput, waardoor veel onduidelijke situaties ontstaan. Daarnaast ondervinden fietsers en voetgangers veel overlast. De SP wil dat er duidelijker afspraken worden gemaakt met de aannemers, betere controle op de uitvoering en zo nodig boetes worden opgelegd als afspraken niet nagekomen worden.

Schriftelijke vragen SP-fractie over de veiligheid op de Uithof

De SP-fractie ontving recent een brief van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) van de Hogeschool Utrecht over de verkeersveiligheid op de Uithof ten gevolge van de vele bouwprojecten die momenteel in uitvoering zijn.
De CMR pleit voor de volgende verbetermaatregelen:
- effectieve, duidelijke en veilige looproutes naar de faculteiten en naar de parkeerplaatsen creëren en aangeven;
- de looproutes dienen ten allen tijde verhard, opgeruimd en vrij van obstakels te zijn;
- duidelijke en veilige fietsroutes en stallingen creëren en aangeven.

De SP-fractie verzoekt u een reactie te geven op de suggesties van de CMR en heeft aansluitend nog de volgende vragen:

1. Hoe toetst u aanvragen voor het tijdelijk afsluiten van de openbare weg, met inbegrip van fietspaden en trottoirs op noodzaak, beperking van de duur van de afsluiting en flankerende maatregelen om de overlast te beperken?

2. Worden dergelijke vergunningvoorwaarden schriftelijk vastgelegd? Zo ja, hoe?

3. Hoe is de handhaving geregeld?

4. Welke sancties kunnen worden opgelegd indien de aanvrager zich niet houdt aan de vergunningvoorwaarden?