SP: Giesberts moet standplaatsenregeling snel repareren.

15 april 2006

SP: Giesberts moet standplaatsenregeling snel repareren.

De nieuwe wethouder openbare ruimte Giesberts (GroenLinks) moet de inperking van de vrijheid van meningsuiting voor politieke partijen, door deze alleen toe te staan een standplaats aan de stadhuisbrug in te nemen, op korte termijn terugdraaien. Dat vraagt de SP in een brief aan het College. Giesberts deelde als raadslid in juni 2005 nog pamfletten uit tegen het ringeloren van de politieke partijen.
SP kraam stadhuisbrug
SP-stand: nu nog op de stadhuisbrug, straks weer bij de HEMA?

De SP nam sinds jaar en dag een standplaats in aan de Oudegracht bij de HEMA. Wethouder Abrahamse (VVD) bepaalde echter in juni 2005 dat politieke partijen alleen nog op de stadhuisbrug mogen staan. De SP kondigde daarop aan gewoon bij de HEMA te blijven staan, mét of zonder vergunning, en zo nodig te gaan procederen tegen een aanschrijving. Die aanschrijving kwam pas op 16 januari 2006. De SP maakte daarop direct bezwaar, waarop de gemeente liet weten gebruik te maken van de mogelijkheid om de afhandelingstermijn naar tien weken te verlengen.

Inmiddels zijn bijna twaalf weken verstreken en is er zelfs nog geen hoorzitting gehouden. SP-voorzitter Freek Bersch en fractievoorzitter Paulus Jansen zijn het nu beu en willen dat de gemeente binnen twee weken alsnog een hoorzitting organiseert of -beter nog- de oude regeling in ere herstelt.