h

Vragen SP over collegeprogramma beantwoord

27 april 2006

Vragen SP over collegeprogramma beantwoord

Drie uur voor de algemene beschouwingen over het collegeprogramma "Utrecht voor elkaar" van PvdA-GroenLinks-CDA-Christenunie zijn de vragen van de oppositiepartijen beantwoord.Mooiste antwoord, op de vraag Kunt u aangeven wat er bij de maatregelen (1), (4), (6), (12), (13), (14), (15), (19) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid?: "let u vooral op de daden van het nieuwe college."
Dat zullen we doen.

Onderstaand de antwoorden op de SP-vragen. De cijfers tussen () verwijzen naar de betreffende maatregel in genoemd hoofdstuk van het collegeprogramma.

Algemeen

In het collegeprogramma komen een groot aantal maatregelen voor die –voor zover wij kunnen beoordelen- bestaand beleid zijn. Is dit een slip of the pen, of betekent het opnemen van dergelijke punten dat er wel degelijk een intensivering beoogd wordt?
Nee, dit is geen slip of the pen. Soms vonden de collegepartijen het nodig om het belang van (continuering van) bestaand beleid te benoemen. Van intensivering is sprake, als dit erbij staat.

In het Collegeprogramma staat niets over de bestuursstijl die de collegepartijen nastreven. Streeft u naar meer dualistische verhoudingen tussen college en raad? Wordt het collegeprogramma gezien als een contractstuk waar niet van kan worden afgeweken door de collegevormende partijen, of als een intentie-overeenkomst waar bij voortschrijdend inzicht op onderdelen een andere invulling aan gegeven kan worden?
Het is een overeenkomst waar PvdA-GroenLinks-CDA-ChristenUnie zich aan hebben verbonden. Natuurlijk kan door veranderende maatschappelijke, economische of sociale omstandigheden (de dynamiek van een mooie en grote stad als Utrecht) op onderdelen een andere invulling gegeven worden.

Staat u open voor amendering van het collegeprogramma bij de algemene beschouwingen op 27 april aanstaande?
U kunt het altijd proberen, maar de kans dat wij amendementen zullen steunen is klein.

Op welke wijze is het SMART-principe (definitie Christenunie) terug te vinden in het collegeprogramma?
Veel ambities in het programma zijn smart geformuleerd. Maar het bleek een moeilijke opgave om in de korte tijd, die beschikbaar was, alle programmapunten smart te formuleren. Dat gebeurt alsnog door het nieuwe college en zal rond de presentatie van de begroting 2007 beschikbaar zijn.

Bewoners en bestuur

(1) Komt de €1 miljoen per wijk in de plaats van budget dat nu via de programmabegroting aan de wijk besteed wordt, dus is er feitelijk sprake van decentralisatie van bestaand wijkgericht budget, of gaat het om extra geld? Komt er een vorm van kwaliteitsborging en democratische controle op “initiatieven vanuit de wijk”, of wordt het een kwestie van u vraagt, wij draaien?
Voor een deel (€ 190.000 per wijk per jaar) gaat het om nieuw geld. Voor het overige gaat het om bestaand geld, waarover bewoners meer zeggenschap krijgen. De wijkwethouder blijft verantwoordelijk voor de besteding van dit geld, zodat de democratische controle gewaarborgd is.

(2) Hoe verhoudt de jaarlijkse verantwoordingsplicht voor wijkraden zich met uw streven om de representativiteit van de wijkraden (met anderen dan vergadertijgers uit het politieke circuit) te verbeteren en de bureaucratie te bestrijden?
De jaarlijkse verantwoordingsplicht is bedoeld om de representativiteit te toetsen en – inderdaad – om te voorkomen dat “vergadertijgers” de wijkraad domineren, zonder zich om de opvattingen van wijkbewoners te bekommeren.

(5) Wordt de programmawethouder publieksdienstverlening ook verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten, bezwaar en beroep?
Antwoord: De precieze verantwoordelijkheid van de wethouder publieksverlening moet nog worden vastgesteld. Maar het waarschijnlijke antwoord is: ja.

(6) Betekent de invoering van één centraal telefoonnummers dat de aparte meldpunten bij wijkbureau’s, RHD e.d. vervallen?
Antwoord: Ja, met uitzondering van de wijkloketten.

(7) Wat verstaat u in dit verband onder gemeentelijke dienstverlening? Aan welke fasering denkt u?
Hieronder verstaan we het verstrekken van standaardinformatie aan bewoners, bedrijven en bezoekers; het beantwoorden van vragen; en de transactiedienstverlening, zoals de verstrekking van vergunningen. De vraag naar de fasering valt op dit moment nog niet te beantwoorden.

(12) Heeft de afslanking van de ambtelijke organisatie ook betrekking op de uitvoerende functies in de lagere loonschalen? Hoe is de vermindering van het aantal beleidsambtenaren met 10% te rijmen met het ambitieniveau dat een raadsmeerderheid bij het slotdebat over de begroting 2006 heeft uitgesproken? Wat is het referentieniveau voor de vermindering van de 10% beleidsambtenaren? Gaat u de besparing deels inzetten voor het creëren van nieuwe banen in de uitvoerende functies?
Nee, er staat beleidsambtenaren. En er staat: tenminste tien procent, wat in onze ogen strookt met de ambitie van de raadsmotie. Het referentiekader is het huidige aantal beleidsambtenaren. De vermindering van het aantal beleidsfuncties staat los van eventuele uitbreiding van het aantal uitvoerende functies. Dit laatste kan voortvloeien uit de intensiveringen die zijn aangekondigd in het collegeprogramma, maar dit valt nog te bezien.

(15) Betekent het aangaan van samenwerkingsprojecten met derden naast Brno en Leon dat er minder geld gestoken wordt in de twee stedenbanden? Zo nee: hoe is dan te verklaren dat er wél nieuw beleid geformuleerd wordt, maar geen nieuw geld beschikbaar wordt gesteld? Hier wordt geen nieuw beleid geformuleerd, maar benadrukt dat wij de samenwerking met ‘landen van herkomst’ belangrijk vinden. Daar was al geld voor beschikbaar. Enige herschikking van de budgetten voor internationale samenwerking is overigens niet op voorhand uitgesloten.

Kunt u aangeven wat er bij (3), (10) en (11) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid? Deze punten behelzen geen nieuwe ambitie; ze zijn genoemd om te bendrukken dat we de uitvoering ervan serieus nemen en dat die uitvoering hier en daar wel krachtdadiger kan.

Openbare ruimte en veiligheid

(2) Hoeveel hectare wordt gebruiksvriendelijk ingericht en hoeveel budget wordt hiervoor uitgetrokken?
het college komt met voorstellen voor het gebruiksvriendelijk inrichten bij de planvorming voor nieuwbouw en (her)inrichting.

(3) Wordt de 3% norm toegepast bij alle nieuwbouwprojecten, dus óók in de stadsvernieuwing? Ja. Er moet wel sprake zijn van nieuwbouwprojecten van enig volume, dus niet een stripje van 5 of 6 huizen.

Wat zijn de ambities voor wijken die nu (ver) onder de 3% norm zitten, zoals Ondiep, Zuilen en Wittevrouwen? In het collegeprogramma staat: nieuwbouwprojecten. Ondiep, Zuilen en Wittevrouwen zijn in het collegeprogramma niet als nieuwbouwproject aangemerkt.

(5) wordt extra geld uitgetrokken voor groen in zelfbeheer of is dit een budgettair neutrale maatregel? Zo ja: hoe is dit te rijmen met het standpunt van het vorige college dat zelfbeheer van groen extra geld kost?
voor groen in zelfbeheer zijn geen extra middelen uitgetrokken. Het college komt met nadere voorstellen, als hier kosten/opbrengsten mee gemoeid zijn worden die gedekt uit/komen ze ten goede aan het budget voor groen en schoon.

(10) Op grond van welke criteria wordt vastgesteld of cameratoezicht nodig dan wel overbodig is? Is plaatsing van camera’s op nieuwe locaties uitgesloten?
1. Noodzakelijk voor de handhaving van de openbare orde. 2. Cameratoezicht maakt onderdeel uit van een pakket van maatregelen. 3. Cameratoezicht wordt alleen toegepast in “ openbare plaatsen”. 4. Cameratoezicht dient proportioneel te zijn. 5. Plaatsingtermijn van ‘mobiele camera’s’is 3 tot 6 maanden. Camera’s op nieuwe locaties zijn niet uitgesloten in het nieuwe collegeprogramma.

(11) Op grond van welke criteria wordt vastgesteld of de criminaliteit hoog is? Wat is kleinschalig? Wat is kortdurend?
De criteria worden bepaald door politie, justitie en gemeente gezamenlijk. De criminaliteit is op een bepaalde plek hoog als er substantieel meer incidenten met wapens plaatsvinden dan elders in de stad. Er wordt alleen gebruik gemaakt van de bestaande, reguliere capaciteit bij het preventief fouilleren en binnen de diensturen van de dienstdoende agenten. In de praktijk komt dit neer op een aantal aaneengesloten uren.

(17) Wat is het verband tussen de aanpak geweldscriminaliteit en terrorisme, of zijn dit twee gescheiden maatregelen die niets met elkaar van doen hebben?
er is geen directe inhoudelijke relatie tussen de aanpak van beide onderwerpen.

(18) Waarom wél een sluitende opvang voor ex-gedetineerden en niet voor (ex) psychiatrische patiënten, huishoudens die op straat gezet zijn, e.d.?
de collegevormende partijen vinden zowel het een als het ander belangrijk. In dit hoofdstuk staan de ex-gedetineerden. De andere groepen die u noemt hebben onderdak gekregen in hoofdstuk 8.

Kunt u aangeven wat er bij (1), (4), (6), (12), (13), (14), (15), (19) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid?
let u vooral op de daden van het nieuwe college.

Begrijpen wij goed dat geen nieuwe acties voorzien zijn om het achterstallig onderhoud van de openbare ruimte weg te werken?
Nee, dat heeft u niet goed begrepen.

Stedelijke ontwikkeling

(4) Wat is de reden dat u genoemde bijzondere koopvorm (50/50) expliciet wil bevorderen in plaats van beschermde koop vormen in zijn algemeenheid, zoals bijvoorbeeld maatschappelijk gebonden eigendom? Een vorm van maatschappelijk gebonden eigendom is sociale koop. de collegepartijen willen sociale koop bevorderen en dit is een beproefd en geëigend middel daarvoor. Een goede start is het halve werk.

(7) Waaruit bestaat de aangekondigde aanscherping van “Utrecht vernieuwt”? Vindt er een accentverschuiving plaats in de richting van renovatie, (groot) onderhoud, investeringen in energiebesparing en in voorzieningen in de herstructureringswijken? de collegepartijen kunnen zich in algemene zin wel vinden in het door u gegeven antwoord met dien verstande, dat wat ons betreft maatwerk en versnelling hierbij twee kernbegrippen zijn.

(9) Impliceert dit recht dat het nieuwbouwprogramma ook zodanig van samenstelling moet zijn dat voor huurders die willen terugkeren een geschikte huurwoning (grootte, huurprijs) gebouwd wordt?
inzet van de gemeente zal zijn dat corporaties bij nieuwbouw individuele afspraken maken met hun huurders over terugkeer in de buurt of verhuizing naar elders.

(10) Waaraan denkt u bij PPS-constructies voor scholen? Wat zijn de voordelen boven de huidige aanpak? Waarom alleen in herstructureringswijken?
in de herstructureringswijken zijn de noden hoog en de urgentie voor het college dus ook. PPS-constructies kunnen die extra effectiviteit en efficiency opleveren die nodig is voorzieningen zo snel mogelijk tegen aanvaarbare kosten tot stand te brengen.

(13) wat wordt er groener op het Smakkelaarsveld, als de helft bebouwd wordt? Wat wordt er aantrekkelijker aan de entree naar het station in vergelijking met de bestaande plannen? Wat verstaat u onder een goede inrichting van de ruimte boven de Catharijnesingel?
het nieuwe college zal bij de uitwerking van het Masterplan Stationsgebied met voorstellen komen.

(14) Herinnert u zich de conclusies van de recente haalbaarheidsstudie en hoe verhoudt uw voornemen voor nieuwe centrale bilbiotheek zich met deze conclusies?
op dit moment wordt onderzocht hoe de nieuwe centrale bibliotheek - binnen de financiële kaders van het nieuwe collegeprogramma - in het stationsgebied gerealiseerd kan worden. Uitgangspunt is dat de kosten lager zijn dan in genoemde studie.

(17) Is uw aanpak slechts gericht op illegale verhuur, of op alle vormen van misbruik van de woningnood, waaronder ook huisjesmelkerij en onrechtmatige bewoning?
in het collegeprogramma is niet alle huidige beleid opgenomen. Tenzij anders vermeld gaat het nieuwe college door met het huidige beleid.

Kunt u aangeven wat er bij (1), (2), (3), (15), (16) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid? let u eens op onze daden!

(algemeen) Deelt u de visie van het vorige college met betrekking tot de vestiging van een megakantoor van Defensie op het terrein van de Kromhoutkazerne?
zonder in te willen gaan op de visie van het vorige college neemt het nieuwe college de afspraken die door het vorige college zijn gemaakt over.

Bereikbaarheid, luchtkwaliteit en milieu

(algemeen) Wat zijn de gedachten bij de nieuwe coalitie over het al dan niet privatiseren van het GVU?
Tijdens de collegeonderhandelingen is geen besluit genomen over al dan niet verkopen van het GVU. Verdere ontwikkelingen zijn afhankelijk van nieuwe wetgeving.

(2) Op grond van welke argumenten wordt het transferium Hooggelegen alsnog aangelegd? Hoeveel geld wordt uitgetrokken voor de aanleg?
terugdringing groei automobiliteit in de stad vereist keuzes voor transferia, fiets- en OV-voorzieningen.

(5) Komen de betere fiets- en voetgangersverbindingen er sowieso, ook als (7) voorlopig niet gefinancierd wordt door Rijk en Provincie?
nee, hier is een samenhangend pakket gepresenteerd. De financiering van deze voorzieningen lift zoveel mogelijk mee met de Rijks- en provinciegelden voor de NRU.

(8) Zonder specificatie is dit bestaand beleid; voor welke wegen gaat er iets veranderen? het college komt met concrete voorstellen.

(9) Is voor de flyover in het kader van de collegeonderhandelingen nog onderzocht of het aantal opstelstroken bij de rotonde 24-oktoberplein verminderd zou kunnen worden en een flink aantal bomen gespaard? Is er alleen gekeken naar het alternatief 4-baans tunnel of ook naar het alternatief 2-baans tunnel?
alle denkbare reële alternatieven zijn gewikt en gewogen. Dit heeft geleid tot het akkoord dat nu bereikt is.

(13) Wat houdt de autoloze zondag in: de hele stad een dag autovrij?
Utrecht sluit aan bij het Europese initiatief in een aantal Europese steden op een zondag in september de binnenstad af te sluiten voor autoverkeer. In Nederland gebeurt dit onder de naam Autovrije Zondag.

(14) In welk opzicht wijken de gemaakte afspraken over de parkeertarieven af van de kaders van de parkeernota?
dit antwoord krijgt u bij de begroting 2007.

(15) In welke gebieden bestaat naar de mening van de collegevormende partijen parkeeroverlast, dan wel wordt deze snel verwacht? Op grond van welke criteria wordt deze conclusie getrokken?
dit antwoord krijgt u bij de begroting 2007.

(16) Welke parkeerplaatsen op het Janskerkhof en Korte Minrebroederstraat worden opgeheven: de gratis parkeerplaatsen van B&W en de gemeenteraad?
dit antwoord krijgt u bij de begroting 2007.

(18) en (21). Kunt u aangeven wat de beoogde stijging is van afvalstoffenheffing en rioolrechten, om deze kostendekkend te maken? Waaruit blijkt dat de huidige heffing/rechten niet kostendekkend zijn?
heeft u overigens ook ontvangen bij de begrotingsstukken 2006 en in de Staat van de stad: om de afvalstoffenheffing 100% kostendekkend te maken is een verhoging met 1,5 miljoen euro mogelijk. Als bovendien het straatvegen ook onder een kostendekkende afvalstoffenheffing valt is een extra verhoging van 3 miljoen euro structureel mogelijk.

(20) hoeveel % gaat de gemeente besparen op haar huidige energieverbruik? Betekent dit dat het energieverslindende fullairco concept van het stadskantoor van de baan is?
in het voorliggende collegeprogramma zijn hierover geen percentuele afspraken gemaakt, uw suggestie geven wij mee aan het nieuwe college.

(21) Wat is de extra inspanning ten opzichte van bestaand beleid? Wat zijn de kosten per extra aansluiting?
die vraag is een uitvoeringskwestie die aan de orde zal komen bij het collegevoorstel dat u voor de zomer van 2007 zult ontvangen.

Kunt u aangeven wat er bij (6), (7), (8), (12), (17) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid?
beoordeel het college op hun daden.

Economie, stadspromotie en sociaal beleid

(algemeen) Heeft de nieuwe coalitie geen ambitie om het beheer van en de synergie op de bestaande bedrijventerreinen te verbeteren?
jazeker, alleen is dat vooral voortzetting van het door het vorige college ingezette beleid.

(6) wat betekent deze ondersteuning in financieel opzicht? Wat zijn de criteria voor steun?
dat zijn onder andere de onderwerpen van het aangekondigde onderzoek.

(10) Gaat het om 250 extra stageplekken? Wordt hierbij rekening gehouden met de duur van de stage? Met andere woorden: worden de plekken het hele jaar door benut in plaats van een week, een maand of een kwartaal?
het gaat hier om het totale aantal stageplekken bij de gemeente, die niet het hele jaar benut zijn.

(13) Wat zijn de concrete maatregelen die u voor ogen heeft om meer allochtone inwoners aan de slag te helpen? Gaat de gemeente voor zijn eigen personeelsformatie de lat hoger leggen voor wat betreft het aandeel medewerkers van allochtone afkomst?
het college komt hiervoor met een concreet voorstel.

Kunt u aangeven wat er bij (6), (7), (8), (12), (17) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid?
let u vooral op onze daden! Bij 12: het nieuwe college wil jongeren onder 27 jaar niet ‘zomaar’ een uitkering laten genieten. Bij 17: de U-pas komt beschikbaar voor huishoudens die tot 120% van het minimumloon verdienen.

Jeugd

(algemeen) Onder de instrumenten worden niet genoemd: buurthuizen en jongerencentra, terwijl hier in een aantal wijken dringend behoefte aan is. Wat is de ambitie van de coalitie op dit punt?
buurthuizen en jongerencentra worden niet genoemd. Ze horen wel thuis in de reeks instrumenten. In het hoofdstuk over Welzijn staat dat we voor iedereen toegankelijke buurthuizen willen en daarover afspraken maken met de welzijnsorganisaties. Er zijn geen ambities over nieuwe buurthuizen en jongerencentra geformuleerd, behalve in Leidsche Rijn.

(algemeen) Wat gaat de coalitie doen aan de knelpunten bij het speciaal onderwijs?
Tijdens de collegeonderhandelingen is dit thema niet aan de orde geweest. Het is aan het nieuwe college, voornamelijk de wethouder jeugd, om dit aan te pakken.

(1) Wat verstaat u onder een extra impuls. Hoeveel plaatsen komen erbij?
Wat het college in elk geval zal doen, is de ruimtelijke condities scheppen voor voldoende kinderopvang en zorgen dat het aanbod van kinderopvang meer gelijk loopt met de bouw van nieuwe huizen. Het college zal ook kinderopvang organiseren voor allochtone moeders, zodat zij aan een inburgeringscursus kunnen deelnemen. Overigens is het aan het college om te bepalen, in overleg met de kinderopvangsector, wat verder moet gebeuren. Een aantal extra plaatsen is nu niet te noemen.

(9) Gaat er iets veranderen met betrekking tot de schaalvergroting in het basis- en voortgezet onderwijs?
nee.

(13) hoeveel jongeren onder 27 zitten er nu thuis? Antwoord: Eenduidig antwoord is niet te geven op deze vraag (de gemeente heeft geen camera’s hangen bij jongeren thuis en wil dat ook niet). Wel is uit recente cijfers gebleken dat circa vier op de tien Utrechtse jongeren in de leeftijd van 17 tot 23 geen startkwalificatie hebben. De jeugdwerkloosheid onder jongeren van 18 t/m 26 jaar bedraagt 3,7%, dat zijn 1800 niet werkende werkzoekende jongeren (cijfers april 2006).

(18) heeft de gemeente op dit punt enige bevoegdheid?
Nee, geen bevoegdheid. Maar de gemeente kan, gelet op haar regierol in de nazorg van veelplegers en mogelijk in de toekomst grotere groepen (ex)delinquenten, wel aandringen op een maatregel als deze.

Kunt u aangeven wat er bij (6), (9) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid? Let u vooral op de daden van het nieuwe college.

Integratie en diversiteit

Is de wethouder integratie verantwoordelijk voor het volledige programma integratie en diversiteit, zoals beschreven in deze paragraaf?
Ja, in zoverre dat de wethouder integratie initiatief neemt tot uitvoering van de programmapunten en de voortgang bewaakt. De uitvoering kan tot de competentie van een collega-wethouder behoren.

(1) en (2). Hoe verhouden deze punten zich met punt (13) van de paragraaf Economie?
Zie antwoord op de vorige vraag.

(5) “.. nemen we initiatieven om meer Utrechtse van niet-westerse komaf werk te bieden.” Wordt hier gedoeld op de gemeente Utrecht als werkgever?
Hier doelen we op alle werkgevers, dus ook de gemeente.

(11) Wat bedoelt u hiermee?
Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld dat we migrantenzelforganisaties betrekken bij de inburgering en emancipatie van allochtone vrouwen en de versterking van de sociaal-economische positie van Utrechters van allochtone herkomst.

(14) zijn er de afgelopen jaren wél zaken gedaan met bedrijven die veroordeeld zijn wegens discriminatie? Hoe denkt u dit te kunnen vaststellen?
Wij realiseren ons dat het woordje “meer” in de tekst van dit programmapunt suggereert dat de gemeente welbewust zaken heeft gedaan met bedrijven die discrimineren. Dit is echter niet het geval. Wij realiseren ons dat discriminatie niet altijd eenvoudig is vast te stellen; maar daar waar er aanwijzingen zijn van discriminatie (denk aan voorbeelden van discriminerend toelatingsbeleid van horecabedrijven) pakken we die aan.

(16) Hoe denkt u de achterstand bij het realiseren van levensloop bestendige woningen in te lopen?
Lees wat er staat: voor eind 2006 ligt er een voorstel.

Kunt u aangeven wat er bij (6), (7), (16), (17) méér dan wel anders gaat gebeuren dan bij bestaand beleid?
Beoordeel het nieuwe college op zijn daden!

Welzijn, volksgezondheid, sport en cultuur

(6) Waarom “geen verdere schaalvergroting” van de wijkwelzijnsorganisaties en niet een fundamentele heroverweging van de wenselijke schaal? Neemt u afstand van het inzetten van marktwerking op het terrein van de welzijnsorganisaties?
Geen verdere schaalvergroting, omdat de welzijnsorganisaties in de stad en de wijken geworteld moeten blijven. Geen fundamentele heroverweging van de schaal, omdat we geen grote reorganisaties willen die mensen van het werk houden. Afstand van marktwerking? Ja, ten dele, want lees wat er staat: “Aanbesteding van specialistische welzijnstaken aan andere organisaties behoort tot de mogelijkheden.” Het college komt rond de begroting 2007 met voorstellen.

(11) Betekent dit dat de aangenomen SP-motie over betaalbare tarieven voor buurtgebonden activiteiten na vier jaar alsnog uitgevoerd gaat worden? Komt er meer ruimte voor zelfbeheer? Wordt de sluiting van een aantal buurtaccommodaties in de afgelopen jaren heroverwogen dan wel teruggedraaid?
De SP-motie van vier jaar geleden gold niet als overweging, wel is het zo dat we gaan kijken hoe bewoners meer gebruik kunnen maken van accommodaties. Meer ruimte voor zelfbeheer is niet uitgesloten. De sluiting van buurtaccommodaties wordt niet teruggedraaid.

(13) Wat is naar uw mening “voldoende huisartsenzorg in de nachten en de weekends”? Bent u met ons van mening dat er extra huisartsenposten moeten komen in Overvecht/Zuilen en Leidsche Rijn?
Het college werkt dit programmapunt verder uit en zal rond de begroting 2007 met voorstellen komen. Daarbij zal ook duidelijk worden, of er in de ogen van het college extra huisartsenposten moeten komen in Overvecht/Zuilen en Leidsche Rijn.

(2) en (3) Staan de maatregelen decentrale loketten en onafhankelijke integrale indicatiestelling niet op gespannen voet met elkaar?
Nee.

(24) Waaraan denkt u bij het differerentiëren van de tarieven? Bent u bereid om de leegstaande gymzalen na schooltijd beter te benutten voor naschoolse opvang en buurtgericht sporten?
Bij differentiatie van tarieven denken we aan verschillende tarieven voor verschillende gebruikers op verschillende tijdstippen, zodanig dat gymzalen in twee opzichten beter worden benut: 1) meer Utrechters gaan bewegen; en 2) de gymzalen staan minder uren leeg. De uitwerking door het college volgt bij de begroting 2007.

Financiën

De grootste dekking voor nieuw beleid is de post “nieuw voor oud/ombuigingen”. In het Collegeprogramma worden tientallen maatregelen/intensiveringen aangekondigd die geld kosten, maar vinden wij weinig maatregelen/extensiveringen die geld besparen.
Kan indicatief worden aangegeven waar de collegevormende partijen bij nieuw voor oud aan denken?

Het college komt bij de begroting 2007 met een samenhangend voorstel.

U bent hier