Geld nodig voor veilige routes naar basisscholen

18 mei 2006

Geld nodig voor veilige routes naar basisscholen

Uit een enquête van de SP blijkt dat de Utrechtse basisscholen vooral behoefte hebben aan verbetering van onveilige routes naar hun school, in plaats van aan algemeen beleid. Aanleiding voor het onderzoek was een initiatiefvoorstel van GroenLinks, waarin onder meer wordt voorgesteld dat 80% van de basisscholen binnen drie jaar het Utrechtse Verkeerslabel (UVL) haalt. Het UVL is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid.

De basisscholen staan in principe niet negatief tegenover de invoering van het UVL. Echter, de scholen hebben liever dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en de verkeerstechnische factoren aanpakt rond de scholen die mede bijdragen aan de onveilige verkeerssituaties.

Het initiatiefvoorstel is gisteren besproken in de raadscommissie verkeer en beheer. Alle partijen staan sympathiek tegenover het idee om de verkeersveiligheid rond scholen te verbeteren.

De SP vindt wel dat het voorstel op twee punten moet verbeteren.

Allereerst moet geregeld worden dat er geld is voor de verkeersmaatregelen die nodig zijn om scholen aan het UVL te laten voldoen. GroenLinks wil jaarlijks tien scholen het label laten behalen, maar stelt dat de kosten betaald kunnen worden uit bestaande budgetten. “Dan heb je kans dat scholen blij worden gemaakt met een dode mus”, zegt Marcel van den Tooren, die schat dat je ongeveer € 500.000 nodig hebt om tien scholen te kunnen aanpakken.

Een tweede punt dat naar de mening van de SP moet verbeteren is het draagvlak onder de scholen. Van de 25 geënquêteerde scholen blijkt er maar één het GroenLinks voorstel te kennen en een flink aantal vertegenwoordigers is bang dat de scholen vooral worden opgezadeld met extra werk. “Het is belangrijk dat scholen zelf enthousiast zijn voor dit plan, anders wordt het niets” vindt van den Tooren. “Maar ik verwacht dat met goede informatie en een pot met geld de animo om mee te doen een stuk groter wordt.”

Naar aanleiding van de suggesties van andere fracties heeft GroenLinks toegezegd het voorstel aan te passen, daarna wordt het opnieuw in de gemeenteraad besproken.