initiatiefvoorstel SP voor eerlijker rioolrecht

16 mei 2006

initiatiefvoorstel SP voor eerlijker rioolrecht

De SP-gemeenteraadsfractie dient een initiatiefvoorstel in om het rioolrecht in Utrecht, nu een vast bedrag, afhankelijk te maken van de waarde van de woning. Nu betaal je voor een 2-kamerflat net zoveel rioolrecht als voor een vrijstaande villa. Op dit moment bedraagt het rioolrecht €170 per jaar.

Door het voorstel zal het rioolrecht voor de goedkoopste categorie sociale huurwoningen in Utrecht ruimschoots halveren. Dure vrijstaande woningen gaan ongeveer het dubbele van het huidige recht betalen. De SP heeft uitgerekend dat eigenaren van dure woningen ook ná de differentiatie van het reinigingsrecht nog steeds €200 euro per jaar minder kwijt zijn aan gemeentelijke lasten dan in 2005. Dat komt doordat de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB per 1 januari jl. buitensporig voordelig was voor eigenaarbewoners van dure woningen, terwijl de minima hierdoor hun koopkracht juist zagen dalen.

Omdat het rioolrecht betaald wordt door de eigenaren van woningen profiteren huurders overigens niet rechtstreeks van de nieuwe regeling. Indirect doen ze dat echter wel. Woningcorporaties gaan met ingang van juli 2006 een nieuwe belasting betalen, de betaalbaarheidsheffing. Veel corporaties hebben al aangegeven deze kostenstijging te moeten doorbelasten in de vorm van extra huurverhoging. De lastendaling de lagere rioolrechten zorgt ervoor dat deze huurverhoging achterwege kan blijven.

Het SP-initiatief is een vervolg op een eerdere motie, die destijds gesteund werd door de PvdA en GroenLinks. Deze drie partijen zijn na de gemeenteraadsverkiezingen samen goed voor een meerderheid van 60%. Bij de coalitieonderhandelingen hebben PvdA, GroenLinks, CDA en Christenunie geen afspraken gemaakt over de rioolrechten. SP-fractievoorzitter Paulus Jansen heeft goede hoop dat zijn voorstel wordt aangenomen. “GroenLinks heeft al aangegeven er sympathiek tegenover te staan. En van de PvdA lees ik net dat ze ‘lokaal duaal’ gaan. In dat geval zouden ze hun eigen mening zwaarder moeten laten wegen dan het feit dat de CDA-wethouder Financiën het niet ziet zitten.”