SP: Ontsluiting Fletiomare via Alendorperweg onlogisch en onveilig

15 mei 2006

SP: Ontsluiting Fletiomare via Alendorperweg onlogisch en onveilig

Op verzoek van de SP-fractie spreekt de commissie Stedelijke Ontwikkeling op 16 mei over de ontsluiting van de nog aan te leggen hockeyvelden van HC Fletiomare. Als de plannen van de gemeente doorgaan – ontsluiting via de Alendorperweg - moeten de leden van de club 1 ½ kilometer omrijden. Met name voor de vele jeugdleden van de club een zeer onveilige route. Omwonenden hebben diverse keren een alternatief proberen aan te dragen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de reeds bestaande ontsluiting van de ‘buren’ VV De Meern aan de Burgemeester Middelweerdlaan. De SP vindt dat net als bij de ontsluiting van het sportpark van UVV gekeken moet worden naar wat logisch is, in plaats van wat jaren geleden op papier is gezet. In zijn commissiebrief van 12 mei houdt wethouder van den Bosch echter vast aan de oorspronkelijke plannen.

SP-Raadslid Tim Schipper heeft met de bewoners de situatie ter plekke bekeken. “Iedereen kan zien dat het hier gaat wringen. De meeste jeugdleden van de club komen uit de buurt van de huidige locatie van de hockeyvelden. Die moeten ruim een kilometer gaan omrijden, waarbij ze met de fiets ook nog een rotonde tegen de rijrichting in moeten nemen. Of ze kiezen – evenals het autoverkeer - de smalle Esdoornlaan als sluiproute, die daarvoor totaal ongeschikt is. Daarbij komt dan ook nog een onveilige oversteek van de Middelweerdlaan, in de toekomst een van de drukste verkeersaders van Leidsche Rijn.

Het alternatief van de bewoners verdient volgens Schipper veruit de voorkeur. “Er is daar al een met verkeerslichten beveiligde oversteek, plus een ontsluitingsweg naar de velden van VV De Meern. Alles wat er moet gebeuren is het dempen van een reeds gegraven sloot en een aftakking maken vanaf de weg naar de voetbalclub. In ruil daarvoor hoef je dan geen ontsluiting aan te leggen vanaf de Alendorperweg. Wethouder Bosch stelt dat hiervoor onvoldoende ruimte is. Bovendien is de aanleg al gestart, zegt hij. Naar mijn mening is er echter nog niets onomkeerbaars gedaan en is het vooral een kwestie van willen. Ik vraag me af of de wethouder zelf wel is gaan kijken. Misschien kan hij nog even op bezoek gaan samen met zijn collega de Weger van verkeer. Die is ten slotte verkeerskundige."

Meer informatie: Tim Schipper 06-20337002