SP: Tarieven Tivoli in Muziekpaleis handhaven op huidige prijsniveau

31 mei 2006

SP: Tarieven Tivoli in Muziekpaleis handhaven op huidige prijsniveau

Het muziekpaleis moet voor alle Utrechters worden. Dat is het credo waaronder dit megaproject door het leven gaat. Op 1 juni zal de gemeenteraad waarschijnlijk met grote meerderheid instemmen met een krediet van 97 miljoen voor de bouw. Dit ondanks de vele financiële onzekerheden, met name op het gebied van de exploitatie. De SP-fractie verwacht dat de tarieven voor voorstellingen en horeca flink omhoog zullen moeten om de boel sluitend te krijgen. Met name voor het toch minder draagkrachtige publiek van Tivoli een slechte zaak.

Tijdens de raadsbehandeling zal de SP daarom een amendement indienen waarin wordt vastgelegd dat tariefsverhogingen voor Tivoli in het Muziekpaleis maximaal de ‘normale’ prijsstijgingen zullen volgen.

Ook sluit de partij niet uit dat tegenvallers bij het Muziekpaleis zullen worden verhaald op de kleinere zalen in de stad, in de vorm van afbouw van steun en subsidie. Middels een motie zal SP-raadslid Tim Schipper proberen de garantie af te dwingen dat dit niet gebeurt. Schipper: “In het collegeprogramma wordt grote waarde gehecht aan een breed cultureel aanbod, voor iedereen bereikbaar. Wij zouden dat graag met daden bevestigd zien. Vandaar een motie. Gezien het optimisme over het Muziekpaleis van een groot deel van de raad, verwacht ik dat ze deze zonder problemen zullen steunen. Al was het maar om de SP gerust te stellen.”