Hoogwaardige busbaan: laagste snelheid
Hoogwaardige busbaan: laagste snelheid
Weet u het nog, die hoogwaardige busbaan door de binnenstad die zes jaar geleden in gebruik werd genomen? 160 miljoen gulden belastinggeld was er tegenaan gegooid, de omgeving van de Biltstraat werd schier onbereikbaar per auto. Maar dan had je ook wat. De reiziger zou sneller dan ooit richting Rijnsweerd, de Uithof en Zeist kunnen reizen.
mooie haltes maar langzamer dan ooit: HOV door de binnenstad
Deze week verscheen de beleidsmonitor verkeer 2005. Tussen de vele tabellen staat een interessante zin: "Route 8 (dat is de HOV-baan door de binnenstad, red.) heeft ook speciale businfrastructuur, maar toch heeft deze route net als afgelopen jaren de laagste snelheid (15 km/uur)."
Conclusie Paulus Jansen, fractievoorzitter SP in de Utrechtse gemeenteraad: "Hiermee is het bewijs geleverd dat de aanleg van peperdure busbanen in de bestaande stad niet werkt. Dat was overigens vijftien jaar geleden al voorspeld door de voormalige directeur van het GVU Brouwer. De reissnelheid van de bus wordt in de stad vooral bepaald door het aantal stoplichten dat hij tegenkomt en de wachttijd per stoplicht.
Voor het geld dat nu in die betonbaan is gaan zitten hadden alle verkeerslichten in de gemeente voorzien kunnen worden van speciale busbeinvloeding, waardoor de reistijd van alle reizigers flink bekort zou kunnen worden. Bijkomend voordeel zou zijn dat je ook de wachttijden voor de overige verkeersdeelnemers, zoals de fietsers, kan bekorten."
De SP wil na het reces van het College horen of men iets geleerd heeft van dit debacle. Het lijkt er voorlopig verdacht veel op dat de aanleg van een nieuwe laagwaardige busbaan naar de uithof langs het spoor gewoon doorgaat.