PvdA lanceert luchtfietsplan
PvdA lanceert luchtfietsplan
Vice-voorzitter Bart Engberts van de PvdA-gemeenteraadsfractie gebruikt de komkommertijd om te pleiten voor een "supersnelle magneetzweeftram" die iedere 10 minuten zou moeten gaan pendelen tussen het toekomstige transferium Hooggelegen aan de A2 en de Utrechtse binnenstad, als wapen in de strijd tegen de vuile lucht.
Zie het AD-UN van 13 juli.
Het voorstel straalt een bijna ontroerende naiviteit uit, ware het niet dat het afkomstig is van de grootste partij in de Utrechtse gemeenteraad, een partij die ook al sinds mensenheugenis in het College zit. Je zou dan mogen verwachten dat er eerst onderzoek gedaan wordt voordat de krant gebeld wordt. Je zou ook eens kunnen bellen met je partijgenoot Adri Duivesteijn, die enkele maanden geleden als voorzitter van een commissie van de Tweede Kamer de magneetzweefverbinding tussen Amsterdam en Groningen naar de prullenbak verwees.
SP-fractievoorzitter Paulus Jansen wil wel samenvatten waarom de supersnelle magneetzweeftram kan worden bijgezet in de rubriek luchtfietserij:
"Kostbare openbaar vervoer voorzieningen zijn pas interessant bij grote vervoerstromen. Binnen de gemeente Utrecht zijn de grote vervoerstromen geconcentreerd op de spoorverbindingen en op de buslijnen naar de Uithof. Tussen Utrecht Centraal en de Uithof pendelen op werkdagen zo'n 25.000 mensen hen en weer. Desondanks wil de rijksoverheid nog niet met geld over de brug komen voor een simpele tram, omdat zij het aantal passagiers daarvoor nog te laag vindt.
Het transferium aan de A2 levert straks waarschijnlijk een paar honderd, of hooguit een paar duizend openbaar vervoer gebruikers. Die passen gemakkelijk in de snelbussen die straks gaan rijden van Utrecht Centraal via Hooggelegen naar Leidsche Rijn.
Er is op dit moment wereldwijd één commerciële magneetzweefbaan in gebruik, die ongeveer dertig kilometer lang is en de stad Sjanghai met zijn luchthaven verbindt. Sjanghai heeft ongeveer 17 miljoen inwoners, net zoveel als héél Nederland. De bouwkosten bedroegen in 2001 ongeveer 1,3 miljard euro, gebaseerd op de Chinese uurlonen van minder dan een euro per uur."
Eerder dit jaar pleitte de PvdA al voor de aanleg van een kabelbaan tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal. Volgens Jansen net zo'n luchtballon: "Kabelbanen worden voornamelijk gebruikt in wintersportcentra, waar de bezetting redelijk gelijkmatig verdeeld is over de dag. De sporters maken een aantal afdelingen en gebruiken tussendoor de kabelbaan om weer boven te komen. Het laagseizoen kan gebruikt worden voor noodzakelijk onderhoud.
Maar voor de bediening van het transferium en Leidsche Rijn zou de kabelbaan gebruikt worden als openbaar vervoer. Dat heeft op deze route een hele hoge spitsbelasting en een betrekkelijk lage dalbelasting. In tegenstelling tot bij bus- of treinvervoer is het bij kabelbanen niet mogelijk in de spits extra gondels toe te voegen. Gevolg: veel te weinig capaciteit in de spits of veel te veel capaciteit buiten de spits. Ook is het bij openbaar vervoer wat lastig om de kabelbaan twee maanden buiten gebruik te stellen wegens onderhoud."
Wat zou de SP willen doen aan het dreigende verkeersinfarct aan de westijde van de stad?
Jansen: "Je zou de spoorlijn Utrecht-Woerden, die op dit moment verdubbeld wordt, moeten benutten als hoofdas voor het openbaar vervoer. Het transferium Hooggelegen ligt erg ongunstig. In plaats daarvan zou je beter wat extra parkeerplaatsen kunnen aanleggen bij station Leidsche Rijn Centrum, op de kruising met de A2, waar nu al veel parkeerplaatsen komen in verband met de bouw van het toekomstige stadsdeelcentrum. Het voordeel is dat je de aangelegde parkeerplaatsen meervoudig kan gebruiken. Ook kunnen de bezoekers van de binnenstad vanaf hier gebruik maken van Randstadspoor, dat er toch al komt. Zo versterken de verschillende vervoersstromen elkaar, waardoor je een échte hoogwaardige openbaar vervoerverbinding kan maken in plaats van twee keer niets."