Utrechtse klanten duurder uit door fusie Hydron

24 juli 2006

Utrechtse klanten duurder uit door fusie Hydron

De voorgenomen fusie van Hydron Midden-Nederland met twee andere water¬bedrijven levert de Utrechtse klanten geen voordeel op van vijf cent per kuub, zoals directie en gemeentebesturen beloofd hebben, maar gaat hen juist een acht cent (7%) extra kosten.
Dat concludeert de SP uit de vergelijking van de tarieven van de fusiepartners.

waterkraan

Op dit moment betalen de klanten van Hydron Midden-Nederland (provincie Utrecht en het Gooi) per m³ drinkwater ? 0,99, exclusief ? 0,147/m³ waterbelasting en 6% BTW.
De drinkwatertarieven van de andere fusiepartners zijn gemiddeld 13% hoger. Door de fusie zouden de tarieven gelijk getrokken worden.

SP-fractievoorzitter Paulus Jansen vindt dat de Utrechtse gemeenteraad, maar vrijwel zeker ook de andere gemeenteraden en provinciale staten van Utrecht, onjuist geïnformeerd zijn over de effecten van de fusie: ?Wij waren al kritisch over de fusie, maar als dit klopt moet wat ons betreft de besluitvorming in de gemeenteraden van het Hydron-werkgebied overgedaan worden. De kans is groot dat de animo voor de vorming van een megawaterbedrijf dan verdampt is.?

Jansen wil vóór 29 augustus a.s., wanneer de Utrechtse gemeenteraad een extra vergadering aan de fusie wijdt, absolute duidelijkheid hebben over de tarieven voor de Utrechtse klanten: ?Als die inderdaad extra omhoog blijken te gaan is het voor ons over en uit.?

schriftelijke vragen SP-fractie
Op 29 augustus a.s. vindt er een ingelaste gemeenteraadsvergadering plaats over de voorgenomen fusie van Hydron Midden-Nederland, Hydron Flevoland en Vitens.
Nadat de gemeenteraad zeven maanden lang in het ongewisse was gehouden over de feiten met betrekking tot de fusie hebben wij op 26 juni, een week voor het reces de fusiedocumenten ontvangen, waarvoor nogmaals dank.
In het bijgevoegde ontwerp-collegebesluit d.d. 19 mei 2005 wordt op pag.1 van de ?nadere informatie? onder de kop ?Voordeel voor de klant van Hydron Midden-Nederland? geconcludeerd: ?Uiteindelijk zal het tarief in de gefuseerde situatie ongeveer 5 cent lager zijn dan het stand-alone tarief.?

Inmiddels heeft de SP-fractie via de internetsites van de fusiepartners onderzoek gedaan naar de huidige tarieven: Hydron Midden-Nederland blijkt met kop en schouders het goedkoopste tarief te hebben.
Naar aanleiding daarvan hebben wij de volgende vragen.

1. Is bij de uitspraak over het tariefeffect van vijf cent uitgegaan van een geharmoniseerd tarief na fusie?
Zo ja:
- hoeveel gaat het geharmoniseerde tarief na fusie bedragen?
- per welke datum wordt dit tarief ingevoerd?
Zo nee: waaruit blijkt dat de tarieven na fusie geografisch gedifferentieerd blijven?

2. Kunt u ons voorrekenen hoe de tariefontwikkeling van de Hydron-MN klanten, die nu ? 0,99/m3 (excl. Waterbelasting en BTW) betalen in de periode 2006 t/m 2010 zou verlopen mét en zonder fusie, conform de uitgangspunten die beschreven staan in de ?Nadere informatie??

Uiteraard rekenen wij erop dat deze vragen vóór de raadsvergadering van 29 augustus beantwoord worden.

Met vriendelijke groet,
P.F.C. Jansen, SP-fractie.