Aanleg geluidsscherm houdt bewoners Cremerstraat uit hun slaap

7 augustus 2006

Aanleg geluidsscherm houdt bewoners Cremerstraat uit hun slaap

Bewoners van de Cremerstraat worden sinds eind juni enkele nachten per week uit hun slaap gehouden door de aanleg van een geluidsscherm langs het te verbreden spoor richting Rotterdam/Den Haag. Naar verluid zouden er binnenkort ook heiwerkzaamheden starten.
Volgens onze informatie zijn de bewoners vooraf noch door Prorail, noch door de gemeente Utrecht geïnformeerd.

De SP-fractie vindt het wenselijk dat nachtelijke overlast voor omwonenden ten gevolge van werkzaamheden tot een minimum beperkt wordt. Bovendien zouden zij goed geïnformeerd moeten worden over de aard en de duur van onvermijdelijke overlast.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen gesteld aan het College:

1. Welke criteria hanteert de gemeente Utrecht bij het uitgeven van vergunningen voor nachtelijke werkzaamheden aan (spoor)wegen in de nabijheid van woningen? Hoe wordt de noodzaak om tijdens de nacht te werken getoetst?
2. Indien er een vergunning wordt afgegeven: wat is het kader voor het stellen van randvoorwaarden aan de geluidsoverlast?
3. Is voor de werkzaamheden langs het spoor bij de Cremerstraat een vergunning afgegeven? Zo ja, waar en wanneer is de vergunningaanvraag gepubliceerd?
4. Klopt het dat de werkzaamheden niet zijn aangekondigd door middel van een folder van Prorail of een Stadsplan? Zo nee, waarom niet?
5. Vinden er heiwerkzaamheden plaats in het kader van de aanleg van het geluidsscherm? Zo ja, aan welke voorwaarden zijn deze gebonden?
6. Binnenkort start de spoorverbreding tussen Utrecht CS en de Waterlinieweg, een project dat enkele jaren gaat duren en dichtbij bestaande woningen wordt uitgevoerd. Wordt er in het kader van de projectvoorbereiding een plan gemaakt hoe de overlast tijdens de bouw voor omwonenden kan worden geminimaliseerd?