Nog meer zomeravondpolitiek (met bier)

15 augustus 2006

Nog meer zomeravondpolitiek (met bier)

Stoffige typemachineSP-bestuurslid Chris Baerveldt betwijfelt of de SP minder bureaucratie teweeg zou brengen dan de huidige regering. Ga met hem in discussie op donderdag 17 augustus vanaf 20:00 uur in het partijpand op Bernadottelaan 31. Hier alvast zijn onderbouwing.

"Mensen die het woord ?bureaucratie? vaak uitspreken hebben gemiddeld een hogere hartslag. En dat is niet voor niets: want de paarse krokodil maakt vele mensen het leven zuur: bijstandstrekkers en middenstanders, fietsers en automobilisten, straatagenten en leerlingen, paspoorters en asielzoekers. Bureaucratie doet de meeste mensen denken aan overbodige regels, onbegrijpelijke begrippen en formulieren, aan in de rij staan en tien keer hetzelfde zeggen, aan telefoonmenu?s die u nog beter de verkeerde kant opsturen. Allemaal dingen die we graag kwijt zouden willen. Maar waarschijnlijk nooit helemaal kwijt zullen raken. Want we hebben bureaucratie ook nodig. Een beetje in ieder geval.

Voordat jullie gaan smijten of me met een heel ingewikkelde bureaucratische procedure uit de partij zetten, wil ik graag even dat woord nog even bekijken: bureaucratie. In wikipedia.nl staat keurig: ?Bureaucratie is een organisatiestructuur die gekenmerkt wordt door aan regels onderheven procedures, verdeling van verantwoordelijkheid, hiërarchie en onpersoonlijke relaties.? Flinke mond vol. Het betekent in feite dat iedereen volgens bepaalde regels werkt, dat iedereen een stukje werk doet van een groter geheel en dat iedereen gelijk wordt behandeld. Is daar nu zo veel op tegen? Regels zijn best prettig: zonder verkeersregels gingen we hier snel dood. Taken verdelen als je met zijn allen een klus doet: wat is daar mis mee. En gelijke behandeling: geen vriendjes of soortgenoten voortrekken: daar zijn we toch helemaal vóór? Kortom, bureaucratie mag best, als het maar een beetje beschaafd blijft.

Wat is een beschaafde bureaucratie? Daar kan je lang over praten en misschien hebben jullie op donderdag wat goede ideeën voor me. We kennen in ieder geval flink wat situaties waarvan we zeker weten dat de bureaucratie onbeschaafd is. Denk eens aan de wachttijden in asielprocedures, de vernederende controles van bijstandsmoeders en allochtonen en de wildgroei aan onbegrijpelijke keuzemenu?s in de gezondheidszorg.

Hoe komt dat toch zo? Is het iets rechts of zo? Vergeet het maar. De VVD is net zo erg tegen bureaucratie als wij. Al hebben die het alleen over ondernemers en nul voor mensen in de bijstand. En die hebben maar één oplossing: de vrije markt. Nou, die maakt te veel kapot wat ons lief is en maakt bovendien meer onbeschaafde bureaucratie in plaats van minder; denk maar eens aan de zorg.

Maar die VVD-ers hebben wel in één ding gelijk: een groot deel van de onbeschaafde bureaucratie is ontstaan door goede bedoelingen. We wilden het milieu beschermen, een veilige werkplek en goede gezondheid en daar hadden we allemaal gelijk in maar Jan de Turk die een broodjeszaak wil beginnen gek wordt van de voorschriften. We wilden dat mensen geholpen werden, maar ook dat ze gestimuleerd werden om te gaan werken en zo ontstonden de 1001 voorschriften van de bijstand. En zeg nou niet dat dat komt omdat het sociaaldemocraten waren die de macht hadden want wij hadden het echt niet veel beter gedaan. Want de meeste SP-ers willen de overheid net zo hard voor ze laten werken als sociaaldemocraten. We wilden de laatste verkiezingen toch een gemeentelijk woningbouwbedrijf? En je wilt toch dat die woningen goed beheerd worden, dat de juiste mensen erin komen, liefst van gemengde afkomst en dat niemand voorgetrokken wordt? Dan heb je toch regels en management en controles nodig? Maak mij eens duidelijk waarom de SP geen nieuwe bureaucratie zou maken. En waarom je zeker weet dat die nooit onbeschaafd zou worden?

Wat moet de SP doen om onbeschaafde bureaucratie te voorkomen? De vrije markt is onzin. Zodra we de overheid iets laten doen, maken we nieuwe managers en andere papierverplaatsers. En zelforganisaties? Tja, zijn de woningbouwcorporaties ook niet zo begonnen? Ik heb wel wat halve antwoorden en ideeën. Maar eerst is het woord aan jullie.

Tot donderdagavond de 17e."

Chris Baerveldt
Utrecht, 14 augustus 2006