Preventieve actie of storm in glas water?

3 augustus 2006

Preventieve actie of storm in glas water?

Bron: Het Financieele Dagblad van maandag 31 juli 2006

Een onwaarschijnlijke coalitie van SP, D66 en VVD is in Utrecht bezig om de troepen te mobiliseren. Men vecht tegen een deadline: 30 augustus komen de aandeelhouders van het regionale drinkwaterbedrijf bijeen om te stemmen over een fusie met twee branchegenoten.

Het gaat om het samengaan van Hydron Midden-Nederland, Hydron Flevoland en Vitens. De laatste twee ondernemingen hebben al hun goedkeuring op zak voor de fusie. Alleen de aandeelhouders van Hydron Midden-Nederland moeten nog stemmen.

Waar de politici in Utrecht voor vrezen, is dat de aandeelhouders, bestaande uit de provincie en enkele gemeenten, te snel het groene licht geven. Gelet op de landelijke commotie over de topsalarissen bij semi-publieke bedrijven als elektriciteitsbedrijf Essent, willen de gemeenteraadsleden nu hun kans grijpen. Proactief willen zij paal en perk stellen aan de beloning van de directie van het nieuw te vormen drinkwaterbedrijf. Bovendien eisen de lokale politici een restrictief dividendbeleid. Het is beter om de winst in het bedrijf te houden en de waterrekeningen te drukken, dan de kassen van de aandeelhouders te spekken.

Om voldoende steun te krijgen voor hun voorstellen, bewerken ze nu hun collega's in andere gemeenten. 'We komen een heel eind', aldus Paulus Jansen van de SP in Utrecht. Volgens Hydron Midden-Nederland stellen de gemeenteraadsleden de zaken dramatischer voor dan ze zijn. Nicolette Rigter, manager bestuurlijke en juridische zaken, wijst erop dat de aandeelhouders al eerder hebben besloten om het beloningsbeleid onder de loep te nemen. Hierover is een notitie opgesteld die op 30 augustus zal worden besproken. Bovendien geldt nu al dat de directie 'gepast' en 'afgestemd op de nutssector' wordt beloond, aldus Rigter.

Zij ontkent ook dat Hydron Midden-Nederland de laatste jaren een ander dividendbeleid is gaan voeren. Dat is al sinds jaar en dag hetzelfde. Rigter vermoedt dat de gemeenteraadsleden op het verkeerde been zijn gezet door het extra hoge dividend in 2003. Dat was eenmalig en kwam door een erg droge zomer, die leidde tot een bovengemiddelde omzet. Het probleem met het Utrechtse offensief ligt volgens Rigter in de complexiteit van de fusie, die moeilijk is te doorgronden: 'Raadsleden hebben het niet altijd helemaal door.'

Angst voor topbeloning

- Utrechtse politici eisen een salarisplafond voor de bestuurders van een nieuw drinkwaterbedrijf, - nog voordat het bedrijf is gevormd pleiten zij voor een grens van 160 .000 euro per jaar, - dat plafond komt overeen met een brede wens van Haagse politici, die vinden dat directeuren in de semi-publieke sector niet meer dan ministers mogen verdienen