Aanleg A2,5 bezopen idee

11 september 2006

Aanleg A2,5 bezopen idee

Paulus JansenDoor Paulus Jansen

De aanleg van een parallelautoweg ten westen van de A2 tussen Breukelen en Vianen is een bezopen idee. Het is een schande als de provincie Utrecht, het BRU en de regiogemeenten nog meer mensen de auto injagen, terwijl de 4 sporen tussen Amsterdam en Utrecht nog niet eens in gebruik genomen zijn en er binnenkort 2x4 stroken asfalt liggen tussen Amsterdam en Vianen.

De nieuwe autoweg zou bij Breukelen aftakken van de A2 dan ten westen van Leidsche Rijn en IJsselstein omlopen en vervolgens weer aantakken op de A2. Het is duidelijk dat vervolgens het hele gebied tussen de twee autowegen vogelvrij is voor bebouwing. Al die mensen wonen of werken straks vlak bij de autoweg en veel verder van het spoor af, dat immers ten oosten van de A2 ligt. Bijgevolg zal de druk op het wegennet nog groter worden en de files bij de afslagen rond de steden nog langer. Ook is duidelijk dat de overlast door herrie en luchtverontreiniging nog veel groter wordt. Leidsche Rijn, de grootste nieuwbouwwijk van Nederland, zou aan twee zijden omgeven worden door autowegen.

De SP zal er alles aan moeten doen om de bevolking te mobiliseren tegen dit plan, waarvoor overigens al jaren gelobbied wordt. Zo was oud-gedeputeerde verkeer Doede Kok (VVD) van de provincie Utrecht tien jaar geleden al pleitbezorger van deze autoweg door het groene hart. Het verzet tegen de A6-A9 verbinding dwars door het oudste natuurgebied van Nederland -het Naardermeer- heeft aangetoond dat dit proefballonnetje nog doorgeprikt kan worden. Laten we dat snel doen.

Paulus Jansen, fractievoorzitter SP gemeenteraad Utrecht