Begroting 2007: Nieuwe college begint met zoet [aangevuld bericht]

Begroting 2007: Nieuwe college begint met zoet [aangevuld bericht]

Wethouder Janssen

Wethouder Janssen van financiën presenteert de begroting voor 2007

Dankzij een enorme meevaller - de uitkering uit het gemeentefonds stijgt met ongeveer €20 miljoen méér dan vorig jaar verwacht - kan wethouder financiën Harm Janssen (CDA) vandaag een onvervalste jubelbegroting presenteren. Veel openstaande wensen kunnen nu voorzien worden van structurele dekking: het resterende geld voor het Leidsche Rijnpark is gevonden. De taakstelling "verdienend vermogen", twee jaar geleden aanleiding voor de Groen voor Poen acties, is geschrapt. De financiële problemen bij de brandweer zijn opgelost. Jongerencentrum Ekko en volkstoneelgroep Stut krijgen eindelijk een volwaardige structurele subsidie.

SP-fractievoorzitter Paulus Jansen is positief over veel bestedingsdoelen voor het extra geld. Minder gerust is hij over de financiële degelijkheid van dit college op de langere termijn: "Wij zien geen duidelijke stappen om komend jaar de personeelsopbouw van de gemeente, die nu topzwaar is, beter in balans te krijgen. Daardoor wordt er te weinig geld vrijgemaakt om op termijn extra uitvoerende mensen te kunnen aantrekken."

Jansen is ook niet tevreden over het kwijtschelden van de negatieve bedrijfsreserve van de dienst Centraal Museum en het Muziekcentrum: "Dat zou acceptabel zijn als deze diensten inmiddels een solide bedrijfsvoering hadden, maar dat is zeer de vraag. De tijdelijke voorziening ("Pepsi stage") in Leidsche Rijn tijdens de bouw van het muziekpaleis zorgt straks voor de eerste zeperd bij het financiele luchtkasteel dat de gemeenteraad kreeg voorgeschoteld om dit project van honderd miljoen er doorheen te jassen. En ook het depot van het Centraal Museum zal waarschijnlijk extra geld gaan kosten."

Erg teleurstellend vind Jansen dat er nauwelijks extra geld wordt uitgetrokken voor integratiebeleid, terwijl dit beleid amper uit de startblokken is. Daardoor is er bv. nog steeds geen geld voor vervolgtrajecten voor de inburgering van oudkomers.
Betrekkelijk weinig aandacht en budget wordt ook besteed aan het oplossen van knelpunten op het terrein van ouderen en gehandicapten. Het college onderschrijft de 'Agenda 22', maar lijkt daar geen geld voor uit te trekken. De SP zou ook graag meer initiatief van de gemeent zien om de wachtlijsten voor de verpleeghuizen op te lossen. Daardoor zitten ouderen veel langer in een ongeschikte woning, met te weinig ondersteuning van de thuiszorg.

De stijging van de afvalstoffenheffingen, doordat voortaan de kosten van de veegdienst in het tarief worden meegenomen, gaat gewoon door: "De SP zal bij de begroting afspraken proberen te maken over het koppelen van de rioolrechten aan de OZB-waarde van woningen. Dat zou voor de huishoudens met lage inkomens enige compensatie bieden voor de hogere afvalstoffenheffingen."

In de begroting wordt ruim een half miljoen euro structureel geld uitgetrokken voor het compensatie van de gestegen energiekosten bij de gemeentelijke sport- en cultuurgebouwen. Jansen: "Daarmee is met terugwerkende kracht aangetoond dat het oliedom was om twee jaar terug het budget voor de energiebesparingsacties te verlagen. Wat ons betreft start er snel een nieuwe campagne om alle gemeentelijke gebouwen energiezuiniger te maken. Ook moeten we meer doen om het energiegebruik in de Utrechtse huurcomplexen te verlagen."