B&W: nachtelijke overlast Cremerstraat door spookonderhoud

13 september 2006

B&W: nachtelijke overlast Cremerstraat door spookonderhoud

Bewoners van de Cremerstraat die in juli uit hun slaap gehouden werden door herrie bij werkzaamheden aan het spoor voor hun deur blijven in onzekerheid verkeren over de oorzaak. Volgens B&W van Utrecht was er geen sprake van bouwwerkzaamheden van Prorail. Ook de gemeente Utrecht heeft in deze periode geen onderhoud langs het spoor uitgevoerd. Conclusie: "Wellicht dat er normaal onderhoud is uitgevoerd."

spooronderhoud
Doen jullie het een beetje rustig aan jongens?

SP-fractievoorzitter Paulus Jansen die over de overlast schriftelijke vragen stelde concludeert dat de controle op nachtelijk werk aan het spoor dus zo lek als een mandje is: "Voor de bewoners maakt het echt niets uit of ze wakker liggen door de herrie van een bouwproject, dan wel door regulier onderhoud. In beide gevallen zou de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overlast binnen de perken blijft." De SP adviseert mensen die uit hun slaap gehouden worden door NS onderhoud voortaan het milieumeldpunt van de provincie te bellen.

Antwoorden d.d. 12 september 2006 op schriftelijke vragen P.F.C. Jansen, binnengekomen op 29 juli 2006.
Bewoners van de Cremerstraat worden sinds eind juni enkele nachten per week uit hun slaap gehouden door de aanleg van een geluidsscherm langs het te verbreden spoor richting Rotterdam/Den Haag. Naar verluid zouden er binnenkort ook heiwerkzaamheden starten.
Volgens onze informatie zijn de bewoners vooraf noch door Prorail, noch door de gemeente Utrecht geïnformeerd.
De SP-fractie vindt het wenselijk dat nachtelijke overlast voor omwonenden ten gevolge van werkzaamheden tot een minimum beperkt wordt. Bovendien zouden zij goed geïnformeerd moeten worden over de aard en de duur van onvermijdelijke overlast.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

1. Welke criteria hanteert de gemeente Utrecht bij het uitgeven van vergunningen voor nachtelijke werkzaamheden aan (spoor)wegen in de nabijheid van woningen? Hoe wordt de noodzaak om tijdens de nacht te werken getoetst?
Het is op dit moment niet precies te achterhalen welke werkzaamheden de klachten precies zouden kunnen hebben veroorzaakt. Navraag bij Prorail heeft duidelijk gemaakt dat dit geen bouwwerkzaamheden van hun kant zijn geweest. Noch betreft het werkzaamheden in opdracht van de gemeente. Wellicht dat er wel normaal onderhoud is uitgevoerd.
In geval van bouwwerkzaamheden is de handhaafinstructie “Bouwhinder” van toepassing. In deze handhaafinstructie staan de voorwaarden opgesomd wanneer er ’s nachts bouwwerkzaamheden uitgevoerd mogen worden.

2.Indien er een vergunning wordt afgegeven: wat is het kader voor het stellen van randvoorwaarden aan de geluidsoverlast?
In de handhaafinstructie is opgenomen welke voorwaarden gesteld kunnen worden in de vergunning wanneer er sprake is van bouwen en slopen.

3.Is voor de werkzaamheden langs het spoor bij de Cremerstraat een vergunning afgegeven? Zo ja, waar en wanneer is de vergunningaanvraag gepubliceerd?
Nee.

4. Klopt het dat de werkzaamheden niet zijn aangekondigd door middel van een folder van Prorail of een Stadsplan? Zo nee, waarom niet?
Nee. Eventuele werkzaamheden zijn nog niet gestart en om die reden zijn de omwonenden nog niet geïnformeerd.

5. Vinden er heiwerkzaamheden plaats in het kader van de aanleg van het geluidsscherm? Zo ja, aan welke voorwaarden zijn deze gebonden?
Waarschijnlijk is het noodzakelijk om heiwerkzaamheden uit te voeren voor de toekomstige aanleg van het geluidsscherm. Wanneer er inderdaad heiwerkzaamheden zullen plaatsvinden, zal de aannemer gehouden worden aan de algemene voorwaarden zoals deze in de handhaafinstructies ‘Bouwhinder’ en ‘Trillingen bij heien’ zijn gesteld.

6. Binnenkort start de spoorverbreding tussen Utrecht CS en de Waterlinieweg, een project dat enkele jaren gaat duren en dichtbij bestaande woningen wordt uitgevoerd. Wordt er in het kader van de projectvoorbereiding een plan gemaakt hoe de overlast tijdens de bouw voor omwonenden kan worden geminimaliseerd?
Voor de uitvoering van de spoorverdubbeling wordt door ProRail, in overleg met de gemeente, een plan gemaakt. In 2002 is tussen de gemeente en NS RailInfraBeheer (de voorganger van ProRail) een samenwerkingsprotocol opgesteld, waarin ook deze zaken aan de orde komen. Dit protocol is via de zogenaamde voorhangprocedure aan de raad voorgelegd. De inspanningen zijn erop gericht om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Over de uitvoering zal de buurt tijdig worden geïnformeerd. Dit zal in samenwerking met de wijkorganisatie(s) gebeuren.