Het mocht wel wat hoger

6 september 2006

Het mocht wel wat hoger

parkeermeterHet nieuwe Utrechtse college, bestaande uit PvdA, GroenLinks, CDA en Christenunie, wil de parkeertarieven in de binnenstad verhogen van ?2,67 naar ?3,85 per uur (+39%). In de betaald parkeerwijken rond de binnenstad gaan de tarieven naar ?2,30 (ruim een verdubbeling). Volgens verkeerswethouder De Weger (CU) "... mocht het wel wat hoger". In het AD/Utrechts Nieuwsblad van 6 september geeft hij als belangrijkste argument voor de enorme tariefstijging: "Het autoverkeer naar de binnenstad groeit snel, we zijn gedwongen die groei af te remmen, anders komt het verkeer op een dag helemaal vast te staan."

SP-fractievoorzitter Paulus Jansen vindt dit een opmerkelijke uitspraak: "Twee maanden geleden bracht de gemeente de beleidsmonitor verkeer 2005 uit. Uit die monitor blijkt dat het aantal auto's van en naar de binnenstad in 2005 ongeveer 31.000 per dag bedroeg. In 2004 waren dat er nog 40.000 en in 2003 35.000. Dat lijkt me dus geen sterke stijging, maar een flinke daling. Ook als we kijken naar het aantal auto's van en naar de stad binnen de autowegring (A2-A12-A27-A28-N230) is het aantal auto's in 2005 gedaald naar 282.000, ten opzichte van 295.000 het jaar ervoor. Wel zie je daar een stijging ten opzichte van 2003."

Jansen vindt dat het college de discussie over de parkeertarieven op basis van eerlijke cijfers moet voeren: "Tariefbeleid is slechts één van de mogelijkheden om iets te doen aan het autogebruik in een gebied. Daarnaast kan je investeren in het openbaar vervoer, waar mogelijk voorrang geven aan de fiets en stoppen met het aanleggen van een autoweg naar de binnenstad, zoals dit college doet met de aanleg van de flyover bij het 24-oktoberplein. De SP is voorstander van een evenwichtig beleid dat niet de rekening in hoge mate neerlegt bij de bewoners en bedrijfjes in deze wijken. Ook dan zullen de tarieven best wel wat omhoog gaan, maar dit is buitensporig."

Jansen wijst er ook op dat een belangrijk deel van de opbrengst van de extra parkeeropbrengsten geinvesteerd worden in transferia met een zeer twijfelachtig maatschappelijk rendement: "Een transferium bij de Uithof is handig, omdat je daar verschillende soorten gebruik kan combineren. Maar de transferia op Lage Weide en Hooggelegeven worden vrijwel zeker een peperdure flop, net als het bestaande transferium aan de A12. Wij hebben voorgesteld om die laatste twee transferia te schrappen en in plaats daarvan de parkeergarages bij Leidsche Rijn centrum, direct naar het toekomstig station, ook te gebruiken als transferium voor mensen die naar de binnenstad willen."