Projectmanager stadskantoor: € 247.000 per jaar

6 september 2006

Projectmanager stadskantoor: € 247.000 per jaar

Het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Utrecht (OGU) berekent voor het beschikbaarstellen van een projectmanager voor de begeleiding van het nieuwe stadskantoor € 247.000 per jaar. "Maar dat is wel een all-in prijs, de kosten van zijn kantoor en computer zijn daarbij inbegrepen" was het antwoord van wethouder stationsgebied H.Janssen (CDA) op de vraag van de SP-fractie wat de verklaring was voor dit krankzinnige tarief.

In totaal vragen burgemeester en wethouders een krediet van € 3,4 miljoen voor de begeleiding van de bouw en de verhuizing. Het betreft vooral ambtelijke uren en enkele stelposten voor extern adviseurs, die besteed worden in de periode 2006-2011. SP-fractievoorzitter Jansen rekende op de achterkant van een sigarenkistje voor dat dit bedrag gelijk staat aan ongeveer 45 manjaren medewerkers in de salarisschalen 12 tot 14: vijf jaar lang zijn gemiddeld negen topambtenaren bezig met het voorbereiden en begeleiden van een verhuizing. Het ontwerp wordt nota bene niet door de gemeente zelf gemaakt, maar is turnkey uitbesteed aan NS Vastgoed, die ook eigenaar wordt van het 60.000 m2 grote megakantoor.

Naar aanleiding van de kritiek van de SP moest het college toezeggen om vóór de raadsbehandeling met een nadere onderbouwing te komen.