Sloop Noordzeestraat stap dichterbij

27 september 2006

Sloop Noordzeestraat stap dichterbij

De sloop van de karakteristieke eengezinswoningen in de Noordzeestraat (Rivierenwijk) kan wat betreft een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad doorgaan. Alleen SP, GroenLinks, D66 en B&G zien de sloop van deze zeer populaire sociale huurwoningen met een maandhuur van nog geen 300 euro niet zitten. 80% van de oorspronkelijke bewoners was tegen sloop.

Eigenaar Bo-ex heeft zich niet gehouden aan het stedelijk protocol herstructurering, door vóór het sloopbesluit al te beginnen met het uitplaatsen van bewoners. De vrijkomende woningen worden verhuurd op tijdelijke contracten. Deze huurders mochten niet meestemmen in de officiële draagvlakmeting van de Bo-ex. SP en GroenLinks vonden dat de meting gemanipuleerd was. GroenLinks woordvoerder Pepijn Zwanenberg had het zelfs over een Blitzkrieg. Paulus Jansen (SP) wees de PvdA erop dat zij als grootste fractie de macht had om samen met GroenLinks en SP het sloopplan tegen te houden. In het Collegeprogramma van PvdA, GL, CDA en Christenunie staat dat er minder gesloopt en meer gerenoveerd gaat worden. Bart Beerlage (PvdA) hield echter vast aan zijn stelling dat de officiële draagvlakmeting maatgevend is voor zijn steun aan de sloop. Daarmee resteert voor de bewoners nog slechts de gang naar de rechter.