SP op autovrije zondag: Fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal, NU

17 september 2006

SP op autovrije zondag: Fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal, NU

Mobiliteit is een belangrijk goed. Het is mooi dat mensen tegenwoordig relatief gemakkelijk en snel lange afstanden kunnen afleggen. De SP is niet een partij die houdt van autootje pesten. Maar als je beseft dat de afgelopen tien jaar het autogebruik in en om Utrecht met een kwart is gestegen dan geeft dat wel te denken. En met grote plannen als het realiseren van een fly-over op het 24 Oktoberplein zal de automobilist alleen maar meer uitgenodigd worden door het huidige college om onze stad op 4 wielen aan te doen. Het wordt tijd de vanzelfsprekendheid van het autogebruik ter discussie te stellen.

Een gerealiseerde fietsburg in Nijmegen over de Waal

Op 17 september beleefde Utrecht voor het eerst sinds jaren weer eens een autovrije zondag. Gemeenteraadslid Marcel van den Tooren verrichtte samen met wijkwethouder binnenstad Van Eijk en een aantal andere raadsleden de officiƫle aftrap van deze dag. Gehuld in wielertenue, compleet met valhelm en gevulde bidon, riep Van den Tooren op om op korte termijn werk te maken van een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Fietsers die nu van en naar Leidsche Rijn rijden, moeten nu gebruik maken van de ?koffiebrug? bij de DE-fabriek of van de brug bij de Martin Luther Kinglaan. Marcel van den ToorenIn beide gevallen betekent dat klimmen met je neus in de uitlaatgassen van het overvloedige verkeer al dan niet vergezeld van de geur van gebrande koffiebonen. Een toenemend aantal Leidsche Rijners heeft dagelijks te maken met dit fenomeen. Aan deze ongezonde situatie dient snel een einde te komen. De SP laat zich binnenkort informeren over de stand van zaken door de Wethouder voor Verkeer.