Waar blijft collegestandpunt Heliherrie?

28 september 2006

Waar blijft collegestandpunt Heliherrie?

Paulus JansenDoor Paulus Jansen

Het duurt opvallend lang eer B&W de knoop doorhakken over de vestiging van een helicopterhaven ten noordwesten van verkeersplein Oudenrijn. Het plan stuit op massale weerstand bij de bewoners van nieuwbouwwijken in Leidsche Rijn, die straks niet alleen van de achtergrondruis van de autowegen maar ook van het snerpende geluid van overvliegende helicopters zouden kunnen genieten.

Het bedrijf Helinet wil -notabene met financiƫle steun van busbedrijf Connexxion- een netwerk van helicopterlijndiensten opzetten tussen twintig grote kantoorparken in Nederland, Belgiƫ, Duitsland. Zo kunnen zakenmensen straks de file omzeilen. Met iedere vlucht kunnen maximaal zes passagiers mee. Een enkeltje Utrecht-Den Haag zou rond de 200 euro gaan kosten, inclusief taxi van en naar de helihaven. Puur elitevervoer dus, dat een hoop stank en herrie oplevert voor omwonenden. Dat ziet de SP dus niet zitten. Voor GroenLinks, D66, Leefbaar Utrecht en B&G geldt hetzelfde.

heliherrie

Binnenkort in dit theater?

Als de PvdA, die in Utrecht met 14 raadszetels verreweg de grootste fractie is, zijn eigen mooie woorden over verbetering van de luchtkwaliteit serieus neemt zou het helicopterplan volslagen kansloos zijn. Maar het blijft stil uit die hoek. En ook bij het college met de PvdA aan het stuur is het oorverdovend stil.
Dat kan alleen maar betekenen dat de sociaaldemocraten de weg kwijt zijn. En wie de weg kwijt is loopt het risico te verdwalen. Het is hoog tijd dat de PvdA-stemmers in Leidsche Rijn hun fractie helpen om de weg terug te vinden.