Winst projectontwikkelaar in het geding: gemeente houdt vast aan 8-hoog bouwen Rotsoord

11 september 2006

Op 4 juli is in de vergadering van de commissie Stedelijke Ontwikkeling het bouwplan Rotsoord 41-43 besproken. Een gebouw van 8 hoog op de hoek van het Rotsoord en Diamantweg. Volgens de gemeente ‘een passend accent’ aan de rand van het plangebied Rotsoord, volgens de SP-raadsfractie zeer ongewenst. In de commissie deelde een meerderheid onze bezwaren. Wethouder Bosch (PvdA) houdt echter vast aan een puist van 8 hoog. Argument: de projectontwikkelaar maakt anders geen winst.
In de eerstvolgende commissievergadering (19 en 26 september) wordt het bouwplan opnieuw besproken.

Petronas twin towers
het volgende bouwplan van Harry Bosch

Het bouwplan laat een loodrechte gevel zien van zo’n 25 meter hoog, grenzend aan de Diamantweg. Daarnaast komt dan – op het Rotsoord zelf – kantoorruimte en nog een appartementencomplex van 4 woonlagen. De SP heeft grote bezwaren tegen het plan:
· 8-hoog op de hoek Rotsoord-Diamantweg is veel te veel. Op de hoek met de Briljantlaan kun je met enige moeite nog stellen dat er vergelijkbare hoogtes zijn aan de overkant. Dat is hier niet zo. Het gebouw maakt een ontoelaatbare inbreuk op de directe omgeving.
· Er wordt gerefereerd aan de Visie Rotsoord om deze hoogte toe te staan, maar de visie meldt expliciet dat afwijking van de maximumhoogte van 6 lagen slechts mogelijk is op de Baden Powellweg. Afwijken van de bouwhoogte alleen als het op de plek goed past. Dat is hier niet het geval.
· De ligging van de gebouwen zodanig dat er een zeer sterke windwerking vanuit zal gaan.
· De voorgenomen bouwhoogte gaat in tegen het advies van de wijkraad.

Op 19 of 26 september komt het bouwplan opnieuw ter sprake in de commissie Stedelijke Ontwikkeling. U krijgt dan wederom de kans uw mening te laten horen. Wilt u komen inspreken, neem dan contact op met de heer R. Bouter van de griffie (030-2861192).

Meer informatie:
Tim Schipper, raadsfractie SP