B&W willen gemeentelijk vervoerbedrijf verkopen

4 oktober 2006

B&W willen gemeentelijk vervoerbedrijf verkopen

Burgemeester en wethouders willen het gemeentelijk vervoerbedrijf GVU verkopen. Daarmee gaat het college in tegen het burgerinitiatief Geen Verkoop Utrechtse bus, dat in juni jl. aan de gemeenteraad werd aangeboden. Het lijkt erop dat ook de GroenLinks wethouders hebben ingestemd met het verkoopvoorstel. Dat is opmerkelijk omdat GroenLinks samen met SP een van de initiatiefnemers was voor het burgerinitiatief.

SP-fractievoorzitter Paulus Jansen is zeer teleurgesteld in het besluit, met name in de opstelling van de PvdA en GroenLinks wethouders: "In Den Haag heeft onlangs een PvdA-wethouder de moed gehad om in te gaan tegen de privatiseringswoede van CDA-verkeersminister Peijs. Ook de PvdA Tweede Kamerfractie is zeer kritisch over gedwongen verkoop. Nu er op korte termijn verkiezingen komen ligt het voor de hand om eerst af te wachten of er daarna in de Tweede Kamer een andere wind gaat waaien. PvdA, GroenLinks en SP hebben samen een ruime meerderheid in de Utrechtse raad, dus kunnen zij de verkoop van het GVU tegenhouden." Binnenkort debatteert de gemeenteraad over het verkoopvoorstel.

Privatisering HTM van de baan