Collegepartijen stemmen voor gedeeltelijk betaald parkeren Lombok

13 oktober 2006

Collegepartijen stemmen voor gedeeltelijk betaald parkeren Lombok

De collegepartijen (PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie) accepteren de gedeeltelijke invoering van betaald parkeren in Lombok. Dit terwijl een meerderheid van de bewoners van Lombok in het recente draagvlakonderzoek tégen invoering stemde. Niet alleen negeren deze partijen hiermee een uitspraak van de bewoners, maar gaan ze ook in tegen de Parkeernota zelf.

De nota schrijft voor dat betaald parkeren alleen per rayon en niet per straat mag worden ingevoerd. Een meerderheid van 55% van de bewoners stemde tegen de invoering van betaald parkeren in hun wijk, waardoor volgens de Nota het plan van tafel was. Hierop besloot het College echter het gebied op te knippen en in de straten waar wél een meerderheid voor stemde, alsnog betaald parkeren in te voeren. Hierdoor krijgen straks de straten eromheen te maken met een extra grote parkeeroverlast, omdat niemand in die straten met betaald parkeren zijn auto wilt neerzetten (het zogenaamde waterbedeffect).

De SP-motie 'Kappen met knippen' om wethouder de Weger van verkeer te dwingen zich te houden aan de Parkeernota, haalde het niet. Belangrijkste reden voor de collegepartijen om tegen te stemmen: het invoeringsproces zou al te ver gevorderd zijn.

Zie ook Weerstand blijft tegen verhoging parkeertarieven