h

Halfslachtig helicopterbeleid: gn Helinet, wl EBAG

18 oktober 2006

Halfslachtig helicopterbeleid: gn Helinet, wl EBAG

Burgemeester en wethouders van Utrecht willen niét meewerken aan de vestiging van een helicopterhaven voor het bedrijf Helinet. Helinet wil lijndiensten gaan uitvoeren met 6-persoonshelicopters tussen 20 grote kantorencentra In Nederland, waardoor zakenmensen de file kunnen omzeilen. De SP was mordicus tegen dit elitevervoer, dus is fractievoorzitter Paulus Jansen content met deze uitkomst.

Des te onbegrijpelijker vindt Jansen het gelijktijdig besluit van B&W om wél medewerking te verlenen aan een helicopter-landingsplaats voor EBAG op het bedrijventerrein Wetering-Noord. EBAG wil op deze wijze sneller reserve-onderdelen voor vrachtauto's kunnen aanvoeren. Jansen wijst erop dat ook Wetering-Noord vlakbij woongebieden ligt. De toestemming zou ook een precedent vormen voor toekomstige aanvragen door andere bedrijven in Utrecht, met het argument dat ze hiermee efficienter kunnen werken: "De helicoptervluchten van EBAG zijn niet noodzakelijk. Men zou ook wat meer onderdelen op voorraad kunnen houden. Ik geloof best dat de helicoptervluchten gunstig zijn uit het oogpunt van bedrijfsvoering, maar sinds wanneer levert de overheid in op milieuvoorwaarden om daarmee de winst van een ondernemer te verhogen?"

Het collegevoorstel voor EBAG kan nog tegengehouden worden door de gemeenteraad. Binnenkort wordt het plan besproken in de raadscommissie stedelijke ontwikkeling. Dan zal blijken of de fracties van PvdA en GroenLinks meer belang hechten aan de leefbaarheid van de stad of de winst van ondernemers.

U bent hier