Stop het stiekem uitzetten

13 oktober 2006

Stop het stiekem uitzetten

(laatst gewijzigd 13 okt 14:29 uur)

SP en de ChristenUnie willen dat het College vastlegt dat asielzoekers bij hun uitzetting een humane behandeling krijgen. Naar aanleiding van de gewelddadige arrestatie van een gezin in het asielzoekerscentrum aan de Lessinglaan in Utrecht dienden beide partijen gisteravond hierover een motie in, welke werd aangenomen door de raad. Wethouder van Eijk heeft beloofd zich in te spannen voor de motie.

Vrijdagmorgen 26 september om 5 uur drongen zes politieagenten van het speciale arrestatieteam van de Vreemdelingendienst met bivakmutsen op de kamer binnen van de familie Abdula en Fariba Naghawi, met hun kinderen Hoesein, en Gazelle. Klik hier voor het audiofragment van een interview met de kinderen over het voorval.

De vader van het gezin werd in pyjama geboeid afgevoerd. Er is met stokken geslagen en er zijn wapens getrokken. Aan de deur (kamer C008) is te zien dat er geweld gebruikt is. Dit wordt ook bevestigd door de vreemdelingenpolitie. Het gezin is na een verblijf van veertien dagen op Zestienhoven uitgewezen naar Duitsland alwaar men de verdere asielprocedure zal doorlopen. (Zie ook het artikel van AD/UN)

Ook in oktober 2004 zijn er ?s nachts verschillende gezinnen van hun bed gelicht. Iets wat voor de andere gezinnen met hun kinderen traumatische gevolgen heeft gehad: veel kinderen in het AZC kregen slapeloze nachten, nachtmerries, waren angstig en presteerden slecht op school.

De gevolgen van de uitzetting van 26 september zijn opnieuw gelijk aan die van toen in 2004.

De ChristenUnie en SP vroegen tijdens het vragenuurtje van de raadsvergadering van 12 oktober of de korpsbeheerder (burgemeester Brouwer) vantevoren op de hoogte is gesteld van de actie. Brouwer meldde dat dit niet gebeurd was . Er was volgens haar geen sprake van een verstoring van de openbare orde, omdat het hier ging om een verplaatsing van AZC naar AZC. Van dit soort zaken wordt de burgemeester in de regel nooit ingelicht. Brouwer gaf hierbij aan het wel jammer te vinden dat de gemeente niet op de hoogte was gebracht. Wethouder van Eijck van integratie gaat binnenkort naar het AZC om de huidige en toekomstige situatie te bespreken.

De ChristenUnie en de SP betreuren het dat de gemeente in dit soort zaken geen formele verantwoordelijkheid heeft en dringen bij het college erop aan dat asielzoekers bij hun uitzetting een humane behandeling krijgen.

Motie: Protocol gewelddadige uitzetting en verplaatsing

De raad van de gemeente te Utrecht bijeen op 12 oktober 2006,

Constaterend dat er binnen het woongebied van de gemeente Utrecht opnieuw een gewelddadige uitzetting van een familie van asielzoekers in de nacht van 26 september 2006 heeft plaatsgevonden,

Overwegend dat dit een zaak was van openbare orde waarbij de burgemeester als verantwoordelijk bewindspersoon had moeten worden ingelicht,

Voorts overwegend dat een uiteenzetting als deze veel onnodig leed veroorzaakt bij de achterblijvers, de medewerkers en de vrijwilligers in het Centrum,

Besluit het College op te dragen om met de betreffende instanties te komen tot goede afspraken over de manier waarop uitzetting plaatsvindt. Met daarbij regels onder andere over het voortraject en de nazorg.

En gaat over tot de orde van de dag.

ChristenUnie en SP

Wim Rietkerk (ChristenUnie)Marcel van den Tooren (SP)