Strijd om verkoop GVU is nog niet gestreden

19 oktober 2006

Strijd om verkoop GVU is nog niet gestreden

Paulus JansenDoor Paulus Jansen

De ondertekenaars van het burgerinitiatief "Geen verkoop Utrechtse Bus" kunnen nog hopen op het behoud van het gemeentelijk vervoerbedrijf GVU, ook al willen burgemeester en wethouders het GVU vóór 1 januari 2007 verkopen. De raadsleden van PvdA en GroenLinks tonen tot nu toe meer ruggegraat dan hun vertegenwoordigers in het college.

Het VVD/CDA kabinet Balkenende probeert al enkele jaren de grote steden te dwingen hun openbaar vervoerbedrijf te verkopen. Aanvankelijk werd daarvoor het argument gebruikt dat dit moest van de Europese Unie. Maar nadat op initiatief van SP-europarlementariër Erik Meijer de Europese richtlijn voor de aanbesteding van het stads- en streekvervoer was verbeterd kon dat argument niet meer gebruikt worden. Daarop besloot minister Peijs (CDA) om zélf gemeenten met een eigen vervoerbedrijf te dwingen het vervoer openbaar aan te besteden.

Aanbesteding is een heilloze weg. Elders in Europa is al jaren ervaring opgedaan met de effecten: commerciële bedrijven gaan de krenten uit de pap halen, alles wat geen geld oplevert gaat overboord en de arbeidsvoorwaarden voor het personeel worden een restpost.

Juist om deze reden is het merkwaardig dat de PvdA- en GroenLinks-wethouders in het Utrechts college het dun in de broek doen voor Peijs. Gelukkig gaan de raadsfracties van PvdA en GroenLinks wat minder gemakkelijk overstag. Samen met de verklaarde tegenstanders van verkoop (SP, LU en B&G) hebben ze besloten om een eigen onderzoek te laten doen naar de gevolgen van de privatisering.

Dat onderzoek kan erg nuttig zijn om feiten en fictie te scheiden. Zo beweerde CDA-raadslid Taskan tijdens de commissiebespreking op 18 oktober dat alleen het rijdend personeel van het GVU bij verlies van de concessie overgenomen moet worden door de nieuwe concessiehouder. Dat zou betekenen dat het personeel van de werkplaats en het kantoor op straat komt te staan. Dat is onzin: in de wet staat dat bij overgang van de concessie álle personeel meegaat. Ik denk dat een onafhankelijk onderzoek nog wel meer horrorscenario's naar het rijk der fabelen zal verwijzen!