Plechtige belofte: fietsparkeren station binnenkort geregeld

11 november 2006

Plechtige belofte: fietsparkeren station binnenkort geregeld

Drie en een half miljoen euro extra wil de SP uittrekken voor het versneld aanpakken van het tekort aan openbare fietsparkeerplekken bij Utrecht Centraal. Volgens een telling van de Fietsersbond in juni 2006 is er op dit moment al een tekort van 6.000 klemmen, wat zorgt voor veel overlast. Maar volgens verkeerswethouder de Weger lost hij het probleem zonder extra geld op!

De SP deed het voorstel tijdens het slotdebat over de gemeentebegroting voor 2007. In die begroting is ?3,5 miljoen gereserveerd voor de aankoop van bijna 80 parkeerplaatsen onder het DELA-terrein aan de Maliesingel, 40.000 euro per plaats. De garage wordt gebouwd voor de peperdure appartementen die gerealiseerd worden op het DELA-terrein en het aanpalende Hieronymushuis. Niet echt een kerntaak voor de overheid dus, vandaar dat het geld wat ons betreft beter besteed kan worden aan het fietsenprobleem.

De Weger heeft vorige week de eerste 1000 dubbeldeks rekken laten bijplaatsen en binnenkort volgen er nog 700. SP-fractievoorzitter Paulus Jansen geeft hem nog drie maanden om met een aanvullend voorstel te komen voor de resterende plaatsen: "Anders gaan we alsnog geld weghalen bij andere infrastructuurprojecten."